بررسی « انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته های کشاورزی» در شورای عالی آموزش و پرورش

مهندس عابدین آریانپورکارشناس کشاورزی دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش از بررسی ماده واحده « انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته های کشاورزی»در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد:

آموزش کشاورزی در آموزش و پرورش با چالش های متفاوتی نسبت به سایر زمینه ها و رشته ها روبرو است؛ زیرا شرایط آموزش در این بخش تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی و نیاز متفاوت محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور است. از آنجایی‌که کشور عزیزمان ایران از شرایط آب و هوایی متنوعی برخوردار است در بیشتر نقاط کشور(به ویژه مناطق سرد و معتدل) با آغاز سال تحصیلی، فرایند تولید محصولات کشاورزی(زراعی، باغی و دامی)، استفاده از ماشین­های کشاورزی و فراوری آنها پایان یافته است و بالعکس با فراهم شدن شرایط و فعال شدن بخش کشاورزی، سال تحصیلی پایان می­یابد. به همین دلیل بخشی از درس­های کارگاهی رشته­ های کشاورزی در زمان 9 ماهه نظام آموزشی فعلی نمی­گنجد و آموزش آن­ها به‌صورت ناقص و یا نظری انجام می­گیرد که با آموزش مبتنی بر شایستگی همخوانی ندارد.

به همین منظور در راستای سند تحول بنیادین به ویژه راهکار10-21 «باز طراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه به شرایط اقلیمی و با تأکید بر بهینه سازی تعطیلات» با آغاز برنامه ریزی نظام جدید جلسات متعددی با حضور هنرآموزان(معلمان)، مدیران هنرستان­های کشاورزی، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی (مراکز تحقیقات و اجرا) و نمایندگان دفتر آموزش فنی و حرفه­ ای و کاردانش برگزار شد که خوشبختانه در ششم شهریور ماه سال 98 جلسه­ای که با هماهنگی سرپرست دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری آقای مهندس بهمنی و حضور ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر ذوعلم، مشاور رئیس سازمان آقای دکتر دوراندیش، سرپرست معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری حجت الاسلام صدوقی، خبرگان کشاورزی و نماینده های معاونت متوسطه انجام گرفت، منطبق کردن سال تحصیلی با  فرایند تولید به تصویب رسید و رئیس محترم سازمان در آن جلسه دستور تدوین ماده واحده مربوطه را صادر نمودند. ماده واحده مذکور در مورخه 98/10/10 با همت و پیگیری­ های آقای دکتر ملکی و ریاست محترم سازمان برای بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش برای مقام عالی وزارت ارسال شد. هر چند بررسی این ماده واحده در شورای عالی آموزش به دلیل وضعیت پیش آمده (بیماری کرونا)  و سیاست های تعیین شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تعویق افتاده اما امید است پس از فراهم شدن شرایط، با تصویب این ماده واحد در کنار برنامه ریزی آموزش مبتنی بر آمایش سرزمین و آموزش همراه با تولید گام بلند و مؤثری در آموزش کشاورزی برداشته شود.

در ماده واحده مذکور برای رشته­ های کشاورزی (شاخه ­های فنی و حرفه­ ای و کاردانش) در خصوص زمان آموزش موارد زیر پیشنهاد شده است:

  • برای کسب شایستگی در محیط واقعی کار، ضمن ادغام کارآموزی در برنامه درسی، پیشنهاد شده است آغاز و پایان سال تحصیلی در رشته های کشاورزی متناسب با فرایند تولید محصول در دروس­ کارگاهی و مطابق سیاست های کلان کشور برای منطقه باشد. این امر با هماهنگی اداره کل استان، توسط شورای فنی هنرستان تعیین شود. سایر دروس غیر کارگاهی همانند سایر رشته­ها در سال تحصیلی متداول اجرا ­گردد.
  •  ارزشیابی پیشرفت تحصیلی متناسب با تکمیل فرایند تولید در هر منطقه انجام گیرد(با توجه به استقلال پودمان­ها، جابجایی و اجرای موازی آنها امکان پذیر باشد).
  • همچنین در خصوص تأمین هزینه های بیش از  9 ماه سال تحصیلی متداول، پیشنهاد شده است هزینه مربوطه به صورت حق التدریس و مشارکت در تولید برای تمام نقش آفرینان (هنرجو، هنرآموز و ...)، طبق تبصره 75 (آموزش همراه با تولید) از درآمد خالص تأمین ­گردد. در بررسی های انجام گرفته توسط کارگروه های تخصصی مشخص شده است به دلایل زیر بار مالی آنچنانی برای آموزش و پرورش نخواهد داشت:
  1. کسر هزینه کارآموزی (240 ساعت) با ادغام در برنامه درسی.
  2. زمان تحصیل برای دروس کارگاهی با توجه به شرایط آب و هوایی (در مناطق گرم یا سرد) بین ده تا یازده ماه خواهد بود (حداکثر یک تا دو ماه به زمان تحصیل اضافه خواهد شد).
  3. هنرآموزان بر حسب نیاز (دروس کارگاهی مورد تدریس) به نوبت جهت نظارت و سرکشی در کنار هنر جویان حاضر خواهند شد.
  4. با توجه به انگیزه مشارکتی هنرجویان و هنرآموزان، درآمد آموزش همراه با تولید در هنرستانها افزایش خواهد یافت.

قابل توجه است که سرمایه‌گذاری در بخش آموزش کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و غفلت از این مهم، خسارات جبران‌ ناپذیری را بر اقتصاد کشور و امنیت غذایی مردم به همراه خواهد داشت. با وجود حساسیت و اهمیت آموزش‌های کشاورزی و تأمین حدود  20 درصد اشتغال کشور توسط این بخش، فقط 0/77 درصد از کل دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌های کشاورزی مشغول به تحصیل هستند و این امر نشانگر یکی از مشکلات مهم آموزش ‌و پرورش کشور و بازار کار بخش کشاورزی است و آینده اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. تصویب ماده واحده مذکور می تواند به عنوان اولین قدم، راهگشای اصلاح برنامه درسی مطابق اسناد بالا دستی برای ارتقاء کیفی آموزش، پویایی و پیشرفت روز افزون در هنرستانهای کشاورزی متناسب با نیاز کشور باشد.

نظرات

بنام خدا با تشکر از دست اندرکاران طرح تطبیق سال تحصیلی با سال زراعی. ورود به موضوع بسیار ارزشمند است و کشت محصولات زراعی و باغی بر اساس شرایط متغیر اقلیمی در کشور عزیز ایران از یک منطقه به منطقه دیگر بر اساس نوع اقلیم متفاوت است. تاریخ کاشت و برداشت محصولات نیز بر این اساس متفاوت است. مثلا کشت سیب زمینی در خوزستان از مهر تا خرداد ماه و در استانهای سردسیر و کرج از اردیبهشت تا ابان است. بدیهی است اموزش فرایند کاشت داشت و برداشت محصولات. تابع دوره رشد گیاه در منطقه باشد.ار این جهت کاملا با طرح تطبیق موافق هستم. الزام به پرداخت حق الزحمه هنر اموز در پایان برداشت در صورت زیان نیز باید لحاظ گردد. یعنی در صورتی که هنرستان سود خالص نداشته باشد تعداد ساعات تدریس بایستی محاسبه و پرداخت شود.اگر هنراموز هم از حق الزحمه ناشی از اموزش و هم سود تبصره 75 بهره ببرد انگیزه لازم برای اجرای طرح و تداوم ان وجود دارد.اما در کل طرح بسیار خوبی هست و باعث رونق اموزش و جهش تولید میشود . با توجه به اینکه هنرجویان ما از قشرهای مختلف هستند و فقط بخش کمی از این هنرجویان دارای خانواده کشاورز هستند این طرح کمک میکند که هنرجویان متعلق به این خانواده ها دوره تکمیلی اموزش را ببینند و در این خصوص دوره رشد یک گیاه را تجربه کنند. تفاوت یک مهندس و یک هنرجو صرفا در تجربه رش محصولات کشاورزی هست. یک هنر جو در گرایش کاردانش و فنی حرفه ای چکیده علم کشاورزی در تولید را عملا تجربه میکند اما یک مهندس تازه باید توانمندی خود را در تبدیل تئوری به عمل را تجربه کند. حلقه گمشده در اموزش کشاورزی شامل این دو موضوع میشود.1. طرح تطبیق سال تحصیلی با زراعی 2. 4 ساله نمودن اموزش کشاورزی. اموزش کشاورزی بایستی در طول زمان انجام شود و بعد از 4 سال تحصیلی دیپلم کشاورزی به تولید هدایت شود. امیدوارم گام بعدر 4 ساله نمودن دوره تحصیل در کشاورزی و احیای مدیر کل اموزش کشاورزی در وزارت ا.پ باشد. سند تحول بنیادی اگر چه گامی بسوی پیشرفت است اما در رشته های کشاورزی جای بحث و تبادل نظر دارد.

بنام خدا با تشکر از دست اندرکاران طرح تطبیق سال تحصیلی با سال زراعی. ورود به موضوع بسیار ارزشمند است و کشت محصولات زراعی و باغی بر اساس شرایط متغیر اقلیمی در کشور عزیز ایران از یک منطقه به منطقه دیگر بر اساس نوع اقلیم متفاوت است. تاریخ کاشت و برداشت محصولات نیز بر این اساس متفاوت است. مثلا کشت سیب زمینی در خوزستان از مهر تا خرداد ماه و در استانهای سردسیر و کرج از اردیبهشت تا ابان است. بدیهی است اموزش فرایند کاشت داشت و برداشت محصولات. تابع دوره رشد گیاه در منطقه باشد.ار این جهت کاملا با طرح تطبیق موافق هستم. الزام به پرداخت حق الزحمه هنر اموز در پایان برداشت در صورت زیان نیز باید لحاظ گردد. یعنی در صورتی که هنرستان سود خالص نداشته باشد تعداد ساعات تدریس بایستی محاسبه و پرداخت شود.اگر هنراموز هم از حق الزحمه ناشی از اموزش و هم سود تبصره 75 بهره ببرد انگیزه لازم برای اجرای طرح و تداوم ان وجود دارد.اما در کل طرح بسیار خوبی هست و باعث رونق اموزش و جهش تولید میشود . با توجه به اینکه هنرجویان ما از قشرهای مختلف هستند و فقط بخش کمی از این هنرجویان دارای خانواده کشاورز هستند این طرح کمک میکند که هنرجویان متعلق به این خانواده ها دوره تکمیلی اموزش را ببینند و در این خصوص دوره رشد یک گیاه را تجربه کنند. تفاوت یک مهندس و یک هنرجو صرفا در تجربه رش محصولات کشاورزی هست. یک هنر جو در گرایش کاردانش و فنی حرفه ای چکیده علم کشاورزی در تولید را عملا تجربه میکند اما یک مهندس تازه باید توانمندی خود را در تبدیل تئوری به عمل را تجربه کند. حلقه گمشده در اموزش کشاورزی شامل این دو موضوع میشود.1. طرح تطبیق سال تحصیلی با زراعی 2. 4 ساله نمودن اموزش کشاورزی. اموزش کشاورزی بایستی در طول زمان انجام شود و بعد از 4 سال تحصیلی دیپلم کشاورزی به تولید هدایت شود. امیدوارم گام بعدر 4 ساله نمودن دوره تحصیل در کشاورزی و احیای مدیر کل اموزش کشاورزی در وزارت ا.پ باشد. سند تحول بنیادی اگر چه گامی بسوی پیشرفت است اما در رشته های کشاورزی جای بحث و تبادل نظر دارد.

با سلام و عرض ادب بسیار خوب و منطقی است بخصوص در رشته زراعت که بیشتر کشت ها در زراعت در انتهای بهار صورت میگیرد و همچنین برداشت ها درتابستان انجام میشود طرح بسیار خوبیه و من موافق انجام آن هستم

با عرض سلام و ادب، به نظر من به عنوان یک هنرآموز شاغل در پست های سرپرست بخش، معاون فنی، و هنرآموز در حال تدریس در هنرستان کشاورزی، یکی از مهمترین اشکالات رایج در آموزش عملی هنرستان ها و افت علمی عملی هنرجویان اجرا نشدن تبصره ۷۵ در هنرستان می باشد، زمانی که به هنرآموز و هنرجو طبق سرفصل کتاب های چاپ جدید زمین و تجهیزات و امکانات واگذار نمی شود وبه بخش خصوصی واگذار می گردد انگیزه کار کردن از هنرآموز و هنرجو گرفته می شود امیدوارم که با اجرایی شدن این مصوبه گام مهمی در اجرای تبصره ۷۵ و آموزش واقعی وایجاد انگیزه برداشته شود با تشکر فراوان

با سلام و خسته نباشید به نظر بنده قبل از هر چیز باید مدیران و معاونان هنرستان های کشاورزی توجیه شوند که امکانات کافی را در اختیار هنرآموزان و هنرجویان هر رشته قرار دهند تا صفر تا صد کارهای عملی را اگر شده در بخشی از زمینهای هنرستان به هنرجویان و هنر آموز مربوطه واگذار نمایند تا کارا خودشان شروع کرده و به اتمام برساند متاسفانه دید مسئولان هنرستان ها بیشتر این است ست که ۱ قطعه زمین چند صد متری در اختیار هنرآموزان و هنرجویان بگذارند تا کشت و کار هنرجویان در آنجا انجام شود و مشارکت هنرجویان در کارهای کلی بسیار کم می باشد تا وقتی که این مشکل در هنرستان ها مرتفع نشود افزایش یا کاهش طول مدت تحصیل تاثیری در مشارکت هنرجویان در هنرستان ها ندارد بر روی کاغذ طرح افزایش مدت سال تحصیلی طرح خوبی می باشد. در کل به نظر حقیر اگر مشکل ذکر شده حل شود و در اجرا موفق باشد طرح خوبی هست. و درضمن باتوجه به طولانی شدن سال تحصیلی استقبال دانش آموزان ورودی به هنرستان ها هم باید سنجیده بشه چون با همین شرایط هم خیلی از هنرستانهای کشاورزی مشکل تعداد هنرجو دارند. باتشکر.

کاملا موافقم ، درطول سال با توجه به رشته تحصیلی اگه برنامه ریزی شود کاربرد وکاری بیشتری دارد

مخالف این طرح هستم،چون زیر ساخت و قوانین لازم برای اجرای این طرح اصلا ملاحظه نشده و مانند طرح های دیگر مثل تبصره ۷۵ و رتبه بندی فقط در حد حرف می باشد و در عمل شکست خورده می باشد

هنرآموزان وقتی هنوز حق طبیعی خودشون رو مثل کارورزی و حق التدریس هست رو به موقع دریافت نمیکنند چه انگیزه ای برای اجرای این طرح دارند.

دوستان سیاسگزار بزرگوار سلام این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت های مختلف است و ضرورتی ندارد اجرا شود چون هر منطقه می تواند الگوی کشت متناسب با اقلیم خود را طبق کتب درسی جدید التالیف برگزیند ودیگر تقویم کشاورزی و آموزشی تغییری نکند ضمنا کشت گلخانه ای محدویت ها را برداشته است و نیاز به اجرای این طرح نیست

با سلام وخسته نباشید طرح یازده ماه شدن بسیار عالیست بشرطی دولت هزینه ان را فراهم کند البته محتوا کتب باید هم با مدت زمان سال تحصیلی انطباق داشته باشند الان مشکل هنرستانهای کشاورزی عدم پول برای اجرای طرحها وهزینه های جاری هنرستانها است بطور خلاصه طرحهای اعلامی بسیار خوبند بشرط تامین بودجه .واموزش مشاوران وتا جایگاه هنرستانها کشاورزی در سطح مراکز اموزشی پیدا کند چون دیدگاه به هنرستانهای کشاورزی الان منبع درامد ومحلی برای دانش اموزان ضعیف از نظر اموزشی است

ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و ارزوی توفیق از خداوند متعال در هنرستانهای کشاورزی از نیروی های جوان و علاقمند که همان هنر اموزان عزیز است اگر به صورتی استفاده شود که سود مالی حاصل از تلاش انها که در بازار بدست امده بین انها تقسیم شود انگیزه برای هنر اموزان افزایش یافته وبه جهش تولید کمک می کند این مهم با سرمایه گذاری بصورت وام به هنرستانها به عنوان یک واحد تولیدی دانش بنیان بسیار مو ثر است .

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.