ارسال توسط دکتر میرزاحسین رشنو لینک مستقیم
دکتری اولوژی با گرایش بذر
بنام خدا
با تشکر از دست اندرکاران طرح تطبیق سال تحصیلی با سال زراعی.
ورود به موضوع بسیار ارزشمند است و کشت محصولات زراعی و باغی بر اساس شرایط متغیر اقلیمی در کشور عزیز ایران از یک منطقه به منطقه دیگر بر اساس نوع اقلیم متفاوت است. تاریخ کاشت و برداشت محصولات نیز بر این اساس متفاوت است. مثلا کشت سیب زمینی در خوزستان از مهر تا خرداد ماه و در استانهای سردسیر و کرج از اردیبهشت تا ابان است. بدیهی است اموزش فرایند کاشت داشت و برداشت محصولات. تابع دوره رشد گیاه در منطقه باشد.ار این جهت کاملا با طرح تطبیق موافق هستم.
الزام به پرداخت حق الزحمه هنر اموز در پایان برداشت در صورت زیان نیز باید لحاظ گردد. یعنی در صورتی که هنرستان سود خالص نداشته باشد تعداد ساعات تدریس بایستی محاسبه و پرداخت شود.اگر هنراموز هم از حق الزحمه ناشی از اموزش و هم سود تبصره 75 بهره ببرد انگیزه لازم برای اجرای طرح و تداوم ان وجود دارد.اما در کل طرح بسیار خوبی هست و باعث رونق اموزش و جهش تولید میشود . با توجه به اینکه هنرجویان ما از قشرهای مختلف هستند و فقط بخش کمی از این هنرجویان دارای خانواده کشاورز هستند این طرح کمک میکند که هنرجویان متعلق به این خانواده ها دوره تکمیلی اموزش را ببینند و در این خصوص دوره رشد یک گیاه را تجربه کنند. تفاوت یک مهندس و یک هنرجو صرفا در تجربه رش محصولات کشاورزی هست. یک هنر جو در گرایش کاردانش و فنی حرفه ای چکیده علم کشاورزی در تولید را عملا تجربه میکند اما یک مهندس تازه باید توانمندی خود را در تبدیل تئوری به عمل را تجربه کند. حلقه گمشده در اموزش کشاورزی شامل این دو موضوع میشود.1. طرح تطبیق سال تحصیلی با زراعی 2. 4 ساله نمودن اموزش کشاورزی.
اموزش کشاورزی بایستی در طول زمان انجام شود و بعد از 4 سال تحصیلی دیپلم کشاورزی به تولید هدایت شود.
امیدوارم گام بعدر 4 ساله نمودن دوره تحصیل در کشاورزی و احیای مدیر کل اموزش کشاورزی در وزارت ا.پ باشد. سند تحول بنیادی اگر چه گامی بسوی پیشرفت است اما در رشته های کشاورزی جای بحث و تبادل نظر دارد.