ارسال شده توسط مدیر سایت در .
آقای مهندس افشار بهمنی درنشست شورای مدیران سازمان که در تاریخ 1399/05/11 و با حضور مدیران سازمان برگزار گردید به تبیین برنامه ها و ارائه گزارش عملکرد چهار ماهه اول سال 1399 دفترطراحی و تولید بسته های یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش پرداختند. ایشان با اشاره بهابلاغ وزیر محترم آموزش و پرورش به معاون محترم وزیر و رئیس سازمان، ابلاغ معاون محترم وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمانبه سرپرست دفتر وسیاست های ابلاغی سازمان برنامه های تحولی دفتر و فرایند زمانی اجرای آنهارا به شرح زیر بیان نمودند:
بازطراحی دوره تحصیلی فنی، حرفه ای و مهارتی تا پایان تابستان 99؛
تکمیل اجزای بسته های تربیت و یادگیری و تدوین راهنمای ویژه شرایط زرد و قرمز در تابستان 99؛
بازطراحی و تدوین برنامه های درسی تا پایان زمستان 99؛
بازطراحی بسته های تربیت و یادگیری تا پایان پائیز 99؛
بازتولید بسته های تربیت و یادگیری تا پایان بهار 1400؛
اجرای آزمایشی دوره تحصیلی-برنامه های درسی-بسته های تربیت و یادگیری
بازطراحی دوره تحصیلی فنی، حرفه ای و مهارتی براساس اسناد بالادستی و مبتنی بر آموزش عمومی
تدوین مبانی درجلسات شورای راهبری دفتر تا پایان تیر ماه؛ تکمیل بازطراحی دوره تحصیلی با تدوین ارکان و مولفههای دوره تحصیلی تا پایان تابستان؛ اعتبار بخشی، تصویب وبهره برداری در بازطراحی برنامه های درسی در پائیز.
رویکردها : آموزش عمومی متناسب با قامت تربیت؛ مهارت آموزی زمینه محور مبتنی بر خلاقیت وکارآفرینی؛ بومی اندیشی با تلفیق نظر و عمل.
مبانی : فلسفی، اجتماعی، روانشناختی، حقوقی، هویت دوره، تحلیل وضع موجود و چگونگی رسیدن به وضع مطلوب، بررسی مطالعات و تجارب داخلی و بین المللی، بررسی تجارب زیسته گام اول تحولات.
مولفه ها : نیازهای کلان آموزشی و بازار کار؛ با هم نگری اهداف دوره تحصیلی-مشترک حوزه های تربیت ویادگیری- خاص حوزه تربیت و یادگیری؛ ساختار شامل : بازآرایی شاخه ها-گروه ها-رشته ها؛ جدول دروس و زمانآموزش؛ بررسی خرده نظام های ارزشیابی-کارآفرینی-هدایت تحصیلی حرفه ای-آمایش سرزمینی؛ بازطراحی هنرستانزندگی شامل : هنرجو، هنرآموز، فضا، تجهیزات، فضای یادگیری، مشارکت خانواده و شرکاء اجتماعی؛ تحلیل آموزشهای فنی، حرفه ای و مهارتی به همراه طراحی مدل های و رتبه بندی هنرستان ها.
بازطراحی بسته های تربیت و یادگیری مبتنی بر کاهش تمرکز، کاهش تصدی گری و توسعه مشارکت
مبانی بازطراحی بسته های تربیت و یادگیری :.1 احصاء دلالت های اسناد بالادستی در طراحی بسته های تربیت و یادگیری؛ .2 تعیین ارتباط (عرضی و طولی، همبستگی، علت ومعلولی و... )
طراحی دوره با طراحی بسته های تربیت ویادگیری؛
. 1 احصاء مبانی روان شناسی، زیبا شناسی، اقتصادی، فناوری و زیست محیطی
تولید بسته های تربیت و یادگیری؛
. 1 بررسی اهداف و اصول لازم برای طراحی و تولید بسته های تربیت و یادگیری؛
ارکان و مولفه ها :
. 1 تعیین حدود و ثغور بسته های تربیت و یادگیری در برنامه های درسی بومی، منطقه ای و تمرکز دور گزینی؛
. 2 بررسی و تعیین شاخصهای اجزای بسته های تربیت و یادگیری : مکتوب، غیر مکتوب و الکترونیکی؛
. 3 تعیین اجزا، عناصر و تفاوت بسته های یادگیری هنرآموزان و هنرجویان و خانواده؛
. 4 تعیین چارچوب بسته های تربیت و یادگیری، نسبت بکارگیری اجزای بسته های تربیت و یادگیری
در زمینه های تحصیلی حرفه ای، گروه های درسی، رشته ها و دروس آن؛
. 1 تعیین مولفه های مهم سازماندهی محتوا، کیفیت هنری و چاپی بسته های تربیت و یادگیری؛ . 2 طراحی الگوها و تبیین سیاست های چندتالیفی، برونسپاری، الکترونیکی کردن بسته های تربیت و یادگیری وتولید محتوای تجویزی، نیمه تجویزی و غیر تجویزی بر اساس آمایشسرزمینی؛
جدول مواد درسی و ساعات هفتگی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش
طراحی و تدوین راهنمای ویژه شرایط زرد و قرمز شیوع ویروس کووید 19
کلیات :
1 . در شرایط زرد دروس مشترک : دروس عمومی (23 درس)، خوشه شایستگی غیرفنی (5 درس)و شایستگی پایه ( 6 درس)، دروس دانش فنی پایه و تخصصی در هر رشته فنی و حرفه ای ( 82 عنوان ) و دروس مشترک ( 4 عنوان ) زمینه های تحصیلی – حرفه ای هنر، خدمات، کشاورزی و صنعت می تواند مطابق راهنماهای توصیفی تدوین شده دروس مختلف، با شیوه های متنوع آموزش(حضوری، نیمه حضوری، تراکمی و غیرحضوری) اجرا و ارزشیابی شود.2 . در شرایط زرد شش دروس شایستگی های فنی(کارگاهی 8 ساعته ) شاخه فنی و حرفه ای، دروس استاندارد آموزش مهارت شاخه کاردانش و درس کارآموزی-کارورزی به صورت حضوری و تراکمی( با اولویت پایه دوازدهم ) اجرا و ارزشیابی می شود.3 . در شرایط قرمز موارد بند یک به صورت مجازی و موارد بند دو پس از تغییر شرایط به حالت زرد یا سفید به صورت حضوری تراکمی و فشرده با اولویت پایه دوازدهم اجرا و ارزشیابی می شود. در این شرایط رسانه های یادگیری آنها جهت تسهیل آموزش ها در شرایط بازگشت نشر داده خواهد شد.
راهنمای دروس، پایه ها و رشته ها: 1 . با تبیین ده عنصر : محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، فعالیت های یاددهی- یادگیری، رسانه های یاددهی- یادگیری، نقش هنرجو، نقش هنرآموز، نقش هنرستان، نقش خانواده و فضا-زمان – تجهیزات به صورت مصداقی به سئوالات جهت دهنده پاسخ داده می شود.2 . برای تبیین بند یک کلیات از راهنمای توصیفی و برای تبیین بند دو از فرم تجمیعی اکسل که در بردارنده ده سئوال جهت دهنده است، استفاده می شود.
استلزامات اجرا: نقش سایر بخش های ستادی، کارشناسی استان ها و مناطق در بسترسازی اجرای بهینه این آموزش ها تبیین می گردد. برگزاری دوره های ضمن خدمت الکترونیکی، جشنواره های تولید محتوا، تامین تجهیزات و زیرساخت ها، تامین بستر اجرای پروتکل های بهداشتی-اجتماعی خاصهر رشته و درس می تواند در این بخش تشریح گردد.
بازآرایی شاخه کاردانش و تعدیل رشته های آن
صنعت 66 رشته، کشاورزی 33 رشته، هنر 49 رشته و خدمات 12 رشته؛
حدف 17 رشته، به روزرسانی 97 رشته در بازآرایی رشته های شاخه کاردانش؛
شاخصهای بازآرایی رشته ها : 1 . همپوشانی رشته های شاخه کاردانش با هم 2 . همپوشانی رشته های شاخه کاردانش با شاخه فنی و حرفه ای 3 . بررسی وضعیت استانداردها (بالا بودن سطح محتوایی استانداردها از دیپلم، به روزنبودن استانداردها و عدم تناسب ساعات استانداردها با زمان آموزش) 4 . بررسی وضعیت آموزشی ( فضا، تجهیزات، هنرآموز، هنرجو، فرایند آموزش و... )5 . مشارکت ارگان های متولی در کارآموزی، بیمه، آموزش، سنجش و اشتغال هنرجویان؛
مدیریت تولید 22 عنوان و برونسپاری چهار عنوان کتاب های مشترک شاخه کاردانش، اصلاح کلی 14 عنوان کتاب های رشته مدیریت خانواده و کتاب های نازک دوزی؛
بازآرایی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در طراحی دوره به عنوان گام دوم تحولات آن؛
تولید فیلم های هنرجو و هنرآموز و کتاب راهنمای هنرآموز در جهت تکمیل اجزای بسته های تربیت و یادگیری؛
تکمیل اجزای بسته های تربیت و یادگیریو تولید بسته های ویژه شرایط زرد و قرمز
برنامه ریزی برگزاری دوره ضمن خدمت الکترونیکی هنرآموزان و ارائه شرح خدمات تولید فیلم های آموزش مدرسان آن؛
تولید 40 عنوان شرح خدمات فیلم های هنرجو و برنامه ریزی برای تولید 60 عنوان دیگر در شش ماهه دوم سال با استفاده از1 - مشارکت استانها 2 - مشارکت هنرآموزان در جشنواره 3 - تدوین فیلم های ارگان ها 4 -تولید درون سازمانی؛
مدیریت تولید 10 عنوان کتاب راهنمای هنرآموز و 3 عنوان کتاب کارنما؛
تدوین شیوه نامه جشنواره تولید محتوا با مشارکت هنرستان ها، هنرآموزان، شرکاء اجتماعی در چهار زمینه تحصیلی؛
نهایی سازی اصلاحات جزئی 42 عنوان کتاب درسی و درج معارف انقلاب اسلامی در 12 عنوان کتاب درسی؛
تدوین 8 مورد گزارشتحلیلی محتوایی از کتاب های درسی شامل حوادث و سوانح، مهارت آموزی و...؛
تدوین الگوی برونسپاری کتاب های درسی شاخه کاردانش و الگوی تحلیل محتوای بسته های تربیت و یادگیری؛
تد 3و1ین ده عنوان استاندارد فضا و تجهیزات، مشارکت سازمان نوسازی وتوسعه مدارس ودفترانتشارات و فناوری آموزشی؛
مشارکت و تعامل
درون سازمان :
. 1 شورای برنامه ریزی حوزه های تربیت و یادگیری در تدوین برنامه های درسی مبتنی بر الگوی فطرت گرایی توحیدی؛
. 2 دفتر طراحی و تولید بسته های تربیت و یادگیری عمومی و نظری در امور دروس کاروفناوری و کارآفرینی و تولید؛
. 3 دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ارائه مقالات رشد فنی و حرفه ای، راه اندازی نشریه رشد هنرجو، تولید فیلم، الگوی برنامهدرسی ترکیبی، الکترونیکی کردن بسته های تربیت و یادگیری، بروزرسانی محتوای شبکه رشد، بررسی استانداردهای مربوطه؛
. 4 دفترنظارت برنشروتوزیع مواد آموزشی در آماده سازی 54 عنوان کتاب و تدوین بسته دروس – پایه – رشته شاخه کاردانش؛
. 5 دفترطرح و برنامه و امور مالی در تدوین برنامه های سال 1399، به روزرسانی سامانه پایش و تدوین گزارش های عملکرد؛
. 6 دفتراموراداری و پشتیبانی در پیگیری قراردادهای حقوقی مربوطه، مدیریت منابع انسانی، دوره های آموزشی و امور پشتیبانی؛
. 7 پژوهشگاه مطالعات در سفارش ارزشیابی 7 عنوان از برنامه های درسی و بسته های تربیت و یادگیری رشته های فنی و حرفه ای؛
. 8 هیات رئیسه محترم سازمان در بروزرسانی شرح وظایف و تدوین ساختار تشکیلات سازمانی؛
وزارت آموزش و پرورش :
. 1 شورای عالی آموزشو پرورشدر تدوین زیرنظام برنامه درسی، نظام جامع مشاوره و راهنمایی، بازآرایی شاخه کاردانش،
تدوین ماده واحده انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته های کشاورزی و تدوین آئین نامه مهارت آموزی؛
. 2 معاونت آموزش متوسطه در تدوین برنامه آموزش یک مهارت، برنامه جامع مهارت آموزی، بررسی استانداردهای شغلی،
فعالیت ها و برنامه های 32 دبیرخانه کشوری، تدوین استانداردهای کیفیت بخشی به آموزش ها؛
. 3 مرکز سنجشو پایشکیفیت آموزشی در بازآرایی 25 استاندارد ارزشیابی پودمان کتاب های درسی فنی و حرفه ای؛
. 4 سازمان نوسازی-تجهیز-توسعه مدارسدر بروزرسانی استانداردهای فضا و تجهیزات و تدوین استانداردهای جدید؛
. 5 دانشگاه شهیدرجایی درتدوین برنامه درسی کارشناسی ارشدمدیریت آموزشی هنرستان هاو بازطراحی دوره تحصیلی؛
. 6 دف5ت1ر وزارتی در پاسخ به نامه ها و گزارش های درخواستی؛
سایر شرکای اجتماعی:
. 1 شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در ارائه استانداردهای ارزشیابی، شایستگی و آموزش درکارگروه سنجش و نظارت، بررسی سند صلاحیت حرفه ای در کارگروه صلاحیت حرفه ای و بازطراحی دوره تحصیلی؛
. 2 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارائه راهکارهای حل مسائل آموزش های فنی، حرفه ای ومهارتی در مشارکت با 13 ارگان متولی دیگر؛
. 3 دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی انسانی وزارت کار-تعاون ورفاه اجتماعی و ستاد فناوری های نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری در تدوین محتوای آموزشی مرتبط با کارآفرینی جهت بهره برداری در طرح بوم، برنامه جامع کارآفرینی و برنامه ریزی دوره ضمن خدمت برای هنرآموزان دروس شایستگی های غیرفنی؛
. 4 شبکه آموزشصداوسیما در تولید محتوای آموزشی و همچنین برنامه های تحلیل سیاست های مهارت آموزی؛
. 5 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دریافت و بررسی استانداردهای رشته های زمینه هنر در شاخه کاردانش؛
.6 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دریافت و بررسی استانداردهای رشته های صنایع دستی درشاخه کاردانش و نیاز سنجی رشته گردشگری در شاخه فنی و حرفه ای؛
. 7 وزارت جهاد کشاورزی در دریافت و بررسی استانداردهای رشته های کشاورزی در شاخه کاردانش و ارزشیابی برنامهدرسی و بسته های تربیت و یادگیری زمینه کشاورزی شاخه فنی و حرفه ای؛
. 8 سازمان فنی و حرفه ای در دریافت و بررسی استانداردهای رشته های شاخه کاردانش و بازطراحی دوره تحصیلی؛
. 9 دانشگاه فنی و حرفه ای درتدوین برنامه های درسی دوره های کارشناسی ناپیوسته وکاردانی وبازطراحی دوره تحصیلی؛
. 10 اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران دربازطراحی دوره تحصیلی وتوسعه مشارکت بخش های غیردولتی؛
. 11 دانشگاه فردوسی مشهد درارائه 8 مقاله، برگزاری 5 کارگاه تخصصی، یک پنل تخصصی و سه سخنرانی تخصصی درهمایش ملی برنامه درسی و اشتغال؛
اجرا
. 1 برگزاری دو جلسه شورای راهبری دفتر با حضور 20 نفر از صاحب نظران به صورت حضوری و مجازی؛
. 2 برگزاری 4 کارگاه و 2 نشست آموزشی تخصصی با حضور سرگروه های کشوری به صورت مجازی در رشته های مختلف؛
. 3 برگزاری جشنواره ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی با ارائه 13 وبینار تخصصی و حضور میانگین 150 نفر در هر وبینار؛
. 4 احصای مفاهیم و محتوای کلیدی کتاب های درسی به منظور بهره برداری در شرایط زرد و قرمز؛
. 5 برگزاری چهار جلسه مشترک شورای معاونان دفتر با شورای معاونان دفتر آموزش های فنی، حرفه ای و کاردانش؛
. 6 به روز رسانی سامانه اسناد دفتر و ایجاد واحد داده پردازی به منظور تحلیل مناسب از وضعیت موجود؛
. 7 تولید 12 بروشور، 8 پوستر و 6 دستورالعمل اجرایی به منظور بهره برداری در هنرستان ها،
. 8 تبیین حدود و ثغور مشارکت ناشران در الگوی برونسپاری؛
. 9 برگزاری 4 جلسه تخصصی دفتر با حضور مدیران سازمان، 4 18 کارگاه آموزشی به صورت مجازی؛
در انتهای نیز به نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها اشاره نمودند.جهت دریافت فایل کامل گزارش عملکرد به فایل ضمیمه مراجعه فرمایید.
- 665 مرتبه بازدید
نظر دهید