ارسال شده توسط مدیر سایت در .
مسئول کارگروه تخصصی برنامه جامع کارآفرینی در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش معتقد است این برنامه ساماندهی تلاشهای صورت گرفته در حوزه آموزش کارافرینی است.
فائزه سادات ابراهیمی در گفتگویی با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص برنامه جامع کارآفرینی اظهارداشت: این برنامه در تلاش است تا با نگاهی جامع، به ساماندهی تلاشهای متکثر انجامشده در آموزش کارآفرینی بپردازد. در این طرح ابتدا بهمرور پیشینه آموزش کارآفرینی در ایران و آسیبشناسی آن پرداخته میشود. به همین منظور، در برنامه درسی قصد شده به بررسی کلیه کتابهای درسی شاخه فنی حرفهای و کاردانش و بستههای تربیت و یادگیری پرداخته می شود.
وی افزود: همچنین در برنامه درسی اجراشده به محتوای آموزشی معلمان، جشنوارههای دانشآموزی و تجارب اجرای طرحهای مختلف کارآموزی در ادوار مختلف (نظیر طرح کاد، ایران مهارت، خوداتکایی و ...) تاکنون پرداختهشده است. در ادامه با نگاهی به تجارب جهانی، مؤلفههای مهم آموزش کارآفرینی استخراج میشود. سپس به اولویتبندی این مؤلفهها پرداخته میشود که از شاخصههای این طرح است. از این مؤلفههای الویت بندی شده در طراحی الگوی برنامه جامع کارآفرینی بهرهگیری خواهد شد.
کارشناس گروه علوم پایه و فناوری دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: طبیعتاً به دلیل درهم تنیدگی مؤلفهها و دستاندرکاران، این الگو ازجمله الگوهای غیرخطی برنامه درسی خواهد بود. بنابراین در طرح جامع کارآفرینی از مشارکت فعال خبرگان دانشگاهی، صاحبان تجربه اعم از مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان، بخشهای مختلف ستادی، کارآفرینان، هنرآموزان و حتی هنرجویان استفاده میشود. از نقاط قوت این طرح مطالعات صورت گرفته در این حوزه است.
ابراهیمی با اشاره بر اینکه کارآفرینی یک مفهوم سیال است و در اغلب حوزههای دانش و اقتصاد بروز و ظهور دارد، گفت: این مفهوم را نمیتوان در قالبی مشخص و صلب تعریف نمود و برای آن نسخهای متقن تجویز کرد. مضاف بر اینکه آموزش مفهوم کارآفرینی در این سالها عموماً در سطح معرفتشناسی بوده و بهجز تلاشهایی اندک ماهیت آن مجال بروز نیافته است. تعدد تجویز بخشنامهها و آییننامهها نیز کارآفرینی را بیشتر بهعنوان یک مفهوم تشریفاتی بروز داده است.
وی ادامه داد: بنابراین برنامه جامع کارآفرینی با پرهیز از تجویز به دنبال تدوین یک الگوی داینامیک است تا بتواند روح سیال کارآفرینی را که در قالب طرح و اقدامات کلاسیک، پژمرده میشود به پرواز درآورد.لذا این طرح با ترسیم چشماندازی 9 ماهه درصدد است تا بتواند قبل از پایان سال «تولید، دانشبنیان اشتغال آفرین» گامی در جهت همنوایی تلاشهای کارآفرینانه و ارتقای بهرهوری آموزش کارآفرینی بردارد.
- 314 مرتبه بازدید
نظر دهید