معرفی رشته و مشاغل زمینه تحصیلی حرفه ای کشاورزی به مناسبت هفته مشاغل

در گروه کشاورزی و غذا پنج رشته امور زراعی، امور باغی، امور دامی، ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی وجود دارد. با توجه به شرایط اقلیمی و بازار مصرف، ممکن است در مناطق مختلف کشور گروهی از مشاغل این رشته ها کاربرد داشته باشد، به این معنی که ممکن است در منطقه ای امکان تولید یکی از محصولات زراعی،  باغی و دامی وجود نداشته باشد، همچنین ممکن است مشاغل زیر مجموعه هر رشته در مناطق مختلف متفاوت باشد. بر همین اساس به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع ملی، استفاده بهینه از زمان تحصیل(سه سال)، آموزش مبتنی بر عمل و امکان به کارگیری آموخته ها برای اشتغال، توصیه شده است ایجاد رشته و انتخاب مشاغل زیر مجموعه هر رشته برای مناطق مختلف براساس آمایش سرزمین و سیاست­های کلان کشور باشدآقای مهندس آریانپورکارشناس زمینه تحصیلی حرفه ای کشاورزی (امورزراعی، امورباغی و ماشین های کشاورزی) و آقای دکترخالقی کارشناس زمینه تحصیلی حرفه ای کشاورزی (اموردامی و صنایع غذایی) از دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش در هفته مشاغل به معرفی رشته ها و مشاغل این زمینه تحصیلی می پردازند.

  معرفی رشته و مشاغل ماشین­ های کشاورزی

بی شک تأمین امنیت غذایی کشور با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تأکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، دور از دسترس نیست. کشور ایران با بیش از 51  میلیون هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی، 100 تا 118 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و گسترش و تنوع آب و هوایی در 14 اقلیم گوناگون، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه در این بخش کشاورزی فراهم کرده است. همچنین از لحاظ تنوع تولیدات کشاورزی بین کشورهای جهان رتبه هشتم را داریم. یکی از راه های افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع تولید، کاهش ضایعات و تلفات و انجام به هنگام و دقیق تر عملیات مختلف (از آماده سازی زمین تا برداشت)است که با استفاده از فناوری های نوین در کشاورزی امکان پذیر است. از همین رو، استفاده از فناوری های نوین تنها راه مقابله با چالش های پیش روی امنیت غذایی در دنیاست.رشته ماشین های کشاورزی شامل مشاغل زیر است:

مسیر هدایت تحصیلی- حرفه ای در رشته امور زراعی: هنر جویان این رشته در دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش بر حسب نیاز بازار کار، کاربرد و تعمیر ماشین های کشاورزی را  طی سه سال فراگیر می گیرند.

آینده شغلی و بازار کسب و کار رشته ماشین های کشاورزی:توسعه کشور بدون توسعه بخش کشاورزی امکان پذیر نخواهد بود. سهم این بخش بیش از 19 درصد اشتغال و 6/32 درصد ارزش افزوده فضای کسب و کار (با وجود منابع ناچیز مالی بخش کشاورزی از پروژه های عمرانی کشور) همچنین نقش غالب و ظرفیت آن در توسعه اقتصادی کشور سبب شده است که در اسناد بالا دستی، مانند سیاست های کلی کشور، به «نوسازی نظام تولید کشاورزی برمبنای دانش نوین و بومی سازی فناوری های روز، ارتقای بهره وری از آب در تولید محصولات کشاورزی، ایجاد سازوکار مناسب برای رشد بهره وری عوامل تولید انرژی، سرمایه، نیروی کار، آب، خاک و  فراهم آوردن زمینه های اشتغال در بخش­های کشاورزی و صنایع تبدیلی» اهمیت خاص داده شده شود.بنابراین با اجرایی شدن اسناد تحولی، توسعه این بخش با عبور از کشاورزی سنتی و با بهره‌گیری از فناوری های نوین‌کشاورزی و ماشین های پیشرفته در کنار نیروهای انسانی ماهر می توان از منابع خدادادی این مرزو بوم در راستای امنیت غذایی به موفقیت­های بزرگی دست یافت.

هدایت تحصیلی در دوره کاردانی در دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش( ماشین های کشاورزی)

ضرورت بروز رسانی دانش و مهارت متناسب با رشد سریع فناوری:با پیشرفت تکنولوژی در زمینه­های مختلف از جمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی، سنسورها، عکس های هوایی (سنجش از دور) برای انجام محاسبات دقیق و همچنین استفاده از ماشین­های کشاورزی پیشرفته به منظور انجام سریع و به موقع، می­توان پایداری اقتصادی و محیطی تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد.در برنامه ششم توسعه، «توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، توسعه کشاورزی حفاظتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون و ارتقای شاخص بهره وری آب کشاورزی با توسعه روش های نوین آبیاری» به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در راستای هدف سند چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 و رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی، باید صنایع مربوط به تولید و مونتاژ  ماشین ها و تجهیزات کشاورزی به رشد بالایی برسند. به همین نسبت، صنعت خدمات پس از فروش و تعداد تعمیرکاران و کاربران این صنعت نیز رشد خواهند کرد.

به طور کلی اخلاق حرفه ای در مشاغل مرتبط با این رشته شامل:

  • اعتلای سطح فرهنگ و شایستگی های یکپارچه عقلی – ایمانی و عملی
  • رعایت امنیت و ایمنی محصولات مطابق استانداردهای تعیین شده
  • حفظ محیط زیست
  • استفاده بهینه از منابع، نهاده ها و سرمایه­های ملی
  • تقویت فرهنگ کار، تولید، نوآوری و کارآفرینی
  • رعایت بهداشت و ایمنی فردی
  • کسب روزی حلال

 

   معرفی رشته و مشاغل اموردامی

- رشته اموردامی  شامل چه مشاغلی است؟ رشته امور دامی، این رشته که در گذشته دامپروری خوانده می‌شد، زیر مجموعه ای از رشته های گروه کشاورزی و غذا است که با پرورش، اصلاح نژاد، تغذیه دام، طیور، زنبور عسل و آبزیان و مدیریت آن سر و کار دارد.مشاغل قابل احراز در زمان تحصیل رشته امور دامی به شرح ذیل می باشد:

 آینده شغلی و بازار کسب و کار آن چگونه است؟ در رابطه با آینده شغلی رشته امور دامی بحث های فراوانی است. یک هنرجو زمانی که از رشته امور دامی فارغ التحصیل می‌شود در ابتدا با انتخاب‌های ذیل مواجه است:

1. ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه

2.  استخدام در بخش خصوصی:در بخش خصوصی مؤسساتی وجود دارند که فارغ‌التحصیلان این رشته را برای استخدام جذب می‌کنند از قبیل واحدهای پرورش دام، طیور، زنبور عسل و آبزیان.

3. کارآفرینی:فعالیت در زمینه ایجاد اشتغال و تولید کار به صورت گروهی و یا فردی در صورت وجود منابع و امکانات مناسب در این بخش در زمینه های تولید محصول، علم، فناوری، خدمات و.... با توجه به شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای، اقلیمی و سایر شرایط امکان پذیر است.

 
- فناوری ها چگونه رشته را تحت تاثیر قرار می دهد؟ طبق آمارهای رسمی سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی حدود 25 درصد است که از این میزان 45 درصد آن مربوط به دامپروری است (حدود 11% از تولید ناخالص ملی) و تقریباً حدود 3 میلیون نفر مستقیماً به امر دامپروری در کشور اشتغال دارند. حدود 8 میلیون رأس گاو، 70 تا 80 میلیون رأس گوسفند و بز و چندین برابر آن‌ها نیز طیور و ماکیان و آبزیان در کشور وجود دارند که رقم قابل‌توجهی را دارند، لذا با کمک فناوری های زیستی، ژنتیک مولکولی، اصلاح نژاد، نانو و انجام طرح‌های زودبازده ضمن جلوگیری از آلودگی های محیط‌زیست، با بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش شیوع بیماری ها از طریق تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا و درمان آن  و مواردی از این قبیل می‌توان منجر به افزایش سود تولیدکنندگان صنعت دامپروری کشور شد.

- چگونه باید با رشد سریع فناوری، دانش و مهارت خود را بروز رسانی کنیم؟ دنیای مشاغل و حرفه‌ها بر خلاف گذشته با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است. ظهور مفاهیم و فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی، نرم‌افزارها، تکنولوژی نانو و زیست مولکولی بر زندگی انسان نیاز به یادگیری و تغییر و تحول در مهارت‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند. بنابراین با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و به تبع آن تغییر شرایط حرفه‌های گوناگون، هنرجویان باید همواره در حال یادگیری مهارت‌ها و توانایی‌های جدید از طریق پژوهش و حضور در مراکز تحقیقاتی مرتبط با رشته خود باشند تا از قطار سریع‌السیر فناوری جا نمانند. دنیای مدرن کسب و کار با مهارت‌های قدیمی و کلاسیک کنار نمی‌آید و هر لحظه نیاز به افرادی با توانایی‌های جدیدتر دارد.

- اخلاق حرفه ای در مشاغل رشته شامل چه مباحثی می شود؟ به طور کلی اخلاق حرفه ای در مشاغل مرتبط با این رشته شامل امنیت محصولات غذایی، رفاه حیوانات، استفاده بهینه از ماشین آلات و تجهیزات، پرهیز از تقلب در انجام کارها، ارزش قائل شدن به حفظ محیط زیست از خطرات مواد سمی و تجزیه ناپذیر و پسماندهای حاصل از انجام کار.

 

  معرفی مشاغل و رشته امور زراعی

مشاغل قابل احراز رشته امور زراعی به شرح زیر می باشد:

مسیر هدایت تحصیلی- حرفه ای در رشته امور زراعی: هنر جویان این رشته، فراگیری عملیات عمومی مزرعه را در پایه دهم به صورت دستی در مساحت کم آغاز و در پایه دوازدهم با فرا گرفتن تولید محصولات زراعی به صورت مکانیزه همراه با برنامه ریزی و تناوب زراعی اصولی به پایان می رسانند. همانگونه که پیشتر گفته شد آموزش به صورت نیمه تجویزی و  متناسب با آمایش سرزمین و سیاست های کلان برای هر منطقه پیش بینی شده است.

آینده شغلی و بازار کسب و کار آن چگونه است؟ کشور ایران با بیش از 51  میلیون هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی، 100 تا 118 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و گسترش و تنوع آب و هوایی در 14 اقلیم گوناگون، پتانسیل بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد. کشور ما از لحاظ تنوع تولید زراعی و باغی بین کشورهای جهان رتبه هشتم را دارد. البته برای توسعه این بخش مهم که به حق آن را محور توسعه اقتصادی کشور تلقی کرده‌اند، باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفت و با بهره‌گیری از دانش‌کشاورزی به کشاورزی مکانیزه نزدیک شد. با وجود منابع غنی و نیاز روز افزون انسان به غذا با افزایش جمعیت توسعه این بخش از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا جایی که توسعه کشور بدون توسعه بخش کشاورزی امکان پذیر نخواهد بود.

در رشته امور زراعی نیز همانند سایر رشته های تحصیلی فنی و مهارتی، پس از کسب شایستگی ها و فراغت از تحصیل می توانند جذب بازار کار  شده یا به تحصیلات در مقاطع بالا تر ادامه دهند. قابل ذکر است با توجه به نیاز  اندک سرمایه در کارگاه های کوچک این بخش شرایط بهتری برای کارآفرینی و خوداشتغالی فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

هدایت تحصیلی در دوره کاردانی گرایش در این رشته:

ضرورت بروز رسانی دانش و مهارت متناسب با رشد سریع فناوری:یکی از راه های افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات زراعی، استفاده بهینه از منابع تولید، کاهش ضایعات و تلفات و انجام به هنگام و دقیق تر عملیات مختلف (از آماده سازی زمین تا برداشت)است که با استفاده از فناوری های نوین در کشاورزی امکان پذیر است. از همین رو، استفاده از فناوری های نوین تنها راه مقابله با چالش های پیش روی امنیت غذایی در دنیاست. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی، سنسورها، عکس های هوایی (سنجش از دور) برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت های مختلف از جمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفت ها بیماری ها و علف های هرز در سطح مزرعه، تصمیم گیری درمورد زمان فعالیت های مدیریتی و پیش بینی مقدار عملکرد، مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین استفاده از ماشین­های زراعی پیشرفته به منظور انجام سریع و به موقع، می­توانند پایداری اقتصادی و محیطی تولید محصول را افزایش می دهند.

اخلاق حرفه ای در مشاغل رشته شامل :به طور کلی اخلاق حرفه ای در مشاغل مرتبط با این رشته شامل:

رعایت احکام دینی مرتبط با شغل زراعت

رعایت امنیت و ایمنی محصولات تولیدی مطابق استانداردهای تعیین شده

حفظ محیط زیست

استفاده بهینه از منابع، نهاده ها و سرمایه­ های ملی

 

  معرفی مشاغل و رشته امور باغی

کشور جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ها، منابع و مزیت های متنوعی را دارد که باید از تمام ظرفیت ها برای رسیدن به توسعه پایدار استفاده نمود. یکی از این ظرفیت های مهم کشور رو به رشد و جوانی است که برای افزایش کارایی و اثر بخشی آن نیاز به ارائه آموزش های به روز و متناسب با فرآیندهای توسعه است. با توجه به تغییرات سریع فناوری، اجتماعی، اقتصادی و پیچیدگی های دنیای کار به همراه ظهور چالش ها و مفاهیمی از قبیل توسعه پایدار، آموزش مادام العمر، آموزش همگانی، شایستگی و کار شایسته به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات و رسیدن به شاخص ها و استانداردهای توسعه، انسان باید در زندگی اجتماعی و حرفه ای خود پیوسته شایستگی های خود را به روز کرده و آنها را گسترش دهند برای کسب آموزش های مورد نظر با عنایت به اسناد بالا دستی مانند: رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی اقدام به تدوین برنامه آموزشی رشته های باغبانی در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس نیاز بازار کار شد و در حال اجرا است.رشته امور باغی شامل مشاغل زیر است:

 مسیر هدایت تحصیلی- حرفه ای در رشته باغبانی: هنرجویان می توانند  در دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای، متناسب با نیاز بازار کار و شرایط منطقه مهارتهای لازم را کسب کنند. در شاخه فنی و حرفه ای مهارتهای: پرورش و تولید سبزی و صیفی، قارچ های خوراکی صدفی و دکمه ای، گیاهان دارویی، درختان میوه و زینتی، گیاهان زینتی و نگهداری گیاهان فضای سبز را متناسب با بازار کار و شرایط تولید فرا می گیرند. همچنین در شاخه کاردانش با مشارکت دستگاه ها (بازار کار) بر حسب نیاز مهارتهای مورد نیاز را فرا می گیرند.

آینده شغلی و بازار کسب و کار رشته امور باغیکشور ایران با بیش از 51  میلیون هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی، 100 تا 118 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و گسترش و تنوع آب و هوایی در 14 اقلیم گوناگون، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه وجود دارد. همچنین از لحاظ تنوع تولیدات زراعی و باغی بین کشورهای جهان رتبه هشتم را داریم. طبق آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح باغ های کشور( اعم از بارور و غیر بارور) حکایت از پتانسیل بالای این بخش در کنار سایر زمینه های کشاورزی که به حق آن را محور توسعه اقتصادی کشور تلقی کرده‌اند، دارد. البته برای توسعه این بخش باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفت و با بهره‌گیری از دانش‌کشاورزی به کشاورزی مکانیزه نزدیک شد. ارتقای بهره وری نیروی کار، گسترش مهارت و سطوح تخصص در فعالیت های بخش کشاورزی،  افزایش قابل توجه بازده تولید، گذار کشاورزی از تولید سنتی به پیشرفته و استفاده از فناوری های نوین، اشتغال زایی بخش کشاورزی متناسب با سهم فعالیت های بخش در اقتصاد ملی است.

هنرجویان این رشته، پس از کسب شایستگی ها و فراغت از تحصیل می توانند جذب بازار کار  شده یا به تحصیلات در مقاطع بالا تر ادامه دهند. قابل ذکر است با توجه به نیاز اندک سرمایه در کارگاه های کوچک و تنوع تولیدات، این بخش شرایط بسیار خوبی برای کارآفرینی و خوداشتغال فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

 هدایت تحصیلی دردوره کاردانی در دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش(باغبانی):

ضرورت بروز رسانی دانش و مهارت متناسب با رشد سریع فناوری

در دهه های اخیر به منابع انسانی به عنوان عنصری هوشمند توجه شده است که با مهارت و خلاقیت خود می تواند نقش اساسی در سیستم ایفا کند. نیروی انسانی کارآمد سرمایه ارزشمند کشور به شمار می آید برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته امور باغی، به منظور نیل به خودکفایی در تولید مواد اولیه غذایی و صنعتی، لازم است متخصصانی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود تولید اقتصادی محصولات باغی را به طور علمی امکان پذیر سازند و برای تولید محصولات از امکانات موجود در کشور حداکثر بهره را بگیرند. بدیهی است دستیابی به این حد از عملکرد زمانی امکان پذیر است که کشاورزان ما از شیوه ها و فناوری های جدید آگاه باشند. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی، سنسورها، عکس های هوایی (سنجش از دور) برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت های مختلف از جمله: مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفت ها بیماری ها و علف های هرز در سطح مزرعه، تصمیم گیری درمورد زمان فعالیت های مدیریتی و پیش بینی مقدار عملکرد، مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین استفاده از ماشین­های زراعی پیشرفته به منظور انجام سریع و به موقع، می­توان پایداری اقتصادی و محیطی تولید محصول را افزایش می داد.

اخلاق حرفه ای در مشاغل رشته شامل :به طور کلی اخلاق حرفه ای در مشاغل مرتبط با این رشته شامل:

  • اعتلای سطح فرهنگ و شایستگی های یکپارچه عقلی – ایمانی و عملی
  • رعایت امنیت و ایمنی محصولات تولیدی مطابق استانداردهای تعیین شده
  • حفظ محیط زیست
  • استفاده بهینه از منابع، نهاده ها و سرمایه­های ملی
  • تقویت فرهنگ کار، تولید، نوآوری و کارآفرینی
  • رعایت بهداشت و ایمنی فردی
  • کسب روزی حلال

 

  معرفی مشاغل و رشته صنایع غذایی

رشته صنایع غذایی زیر مجموعه ای از رشته های گروه کشاورزی و غذا است که با عملیات تبدیل مواد غذایی، نگه­داری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه های مربوط سر و کار دارد.مشاغل قابل احراز در زمان تحصیل رشته صنایع غذایی به شرح ذیل می باشد:

- آینده شغلی و بازار کسب و کار آن چگونه است؟ در رابطه با آینده شغلی رشته صنایع غذایی مانند سایر رشته های زمینه کشاورزی، یک هنرجو زمانی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شود در ابتدا با انتخاب‌های ذیل مواجه است:

1. ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه

2.  استخدام در بخش خصوصی:بعد از فارغ التحصیلی به عنوان کمک تکنسین می توانند با کارخانجات مختلف مواد غذایی همکاری کنند.  در صورت ادامه تحصیل و اخذ مدرک کاردانی و یا مهندسی صنایع غذایی به عنوان تکنسین، مسئول فنی و یا مدیر تولید و یا مسئول کنترل کیفیت در کارخانجات مواد غذایی و یا کارشناس در ادارات کنترل و نظارت بر مواد غذایی و یا اداره استاندارد مواد غذایی یا اداره صنایع و یا با شبکه های بهداشتی به عنوان کارشناس صنایع غذایی همکاری داشته باشند.

 3. کارآفرینی:فعالیت در زمینه ایجاد اشتغال و تولید کار به صورت گروهی و یا فردی در صورت وجود منابع و امکانات مناسب در این بخش در زمینه های تولید محصول، علم، فناوری، خدمات و.... با توجه به شرایط جغرافیایی، منطقه‌ای، اقلیمی و سایر شرایط امکان پذیر است.


- فناوری ها چگونه رشته را تحت تاثیر قرار می دهد؟ صنعت غذای ایران یکی از بزرگ‌ترین منابع برای ایجاد اشتغال و تامین سلامت جامعه در کشور است. در حال حاضر صنایع غذایی ایران با بیش از 11 هزار واحد تولیدی و 36 هزار واحد توانمند در یک زنجیره یکپارچه با هدف ارتقای صنعت غذا فعالیت داشته و سهم 15 درصدی از اشتغال بخش صنعت را در بر می‌گیرد. به طوری که تاکنون 430 هزار شغل در این صنعت ایجاد شده است. رونق این بخش می‌تواند تاثیر زیادی در خروج رکود غیرتورمی داشته باشد. بنابراین در فضای رقابتی کنونی، مصرف کنندگان متقاضی محصولاتی با کیفیت و دارای امنیت غذایی هستند که همگی به طور مستقیم با فناوری تولید در ارتباط است. در حال حاضر رقابت زیادی در صنعت غذا در ابعاد تکنولوژیکی وجود دارد. بنابراین بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا نظیر بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و ... برای حفظ و گسترش بازار صنعت غذا و فراوری غذا در راستای بهبود کارایی، افزایش ماندگاری و تازگی محصول، بهبود کیفیت و ایمنی غذا امری ضروری است.

- چگونه باید با رشد سریع فناوری، دانش و مهارت خود را بروز رسانی کنیم؟ دنیای مشاغل و حرفه‌ها بر خلاف گذشته با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است. ظهور مفاهیم و فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی، نرم‌افزارها، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و ..... بر زندگی انسان نیاز به یادگیری و تغییر و تحول در مهارت‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند. بنابراین با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و به تبع آن تغییر شرایط حرفه‌های گوناگون، هنرجویان باید همواره در حال یادگیری مهارت‌ها و توانایی‌های جدید از طریق پژوهش و حضور در مراکز تحقیقاتی مرتبط با رشته خود باشند تا از قطار سریع‌السیر فناوری جا نمانند. دنیای مدرن کسب و کار با مهارت‌های قدیمی و کلاسیک کنار نمی‌آید و هر لحظه نیاز به افرادی با توانایی‌های جدیدتر دارد.

- اخلاق حرفه ای در مشاغل رشته شامل چه مباحثی می شود؟ به طور کلی اخلاق حرفه ای در مشاغل مرتبط با این رشته شامل رعایت قوانین و مقرارت شغلی در رابطه با تولید مواد غذایی، تعهد و پایبندی به تولید مواد غذایی پاکیزه و حلال، توجه به استفاده از فناوری‌های سبز (دوستدار طبیعت) در تولید مواد غذایی، ارزش قائل شدن به حقوق سایر موجودات در طبیعت و محیط زیست در تولید مواد غذایی، ارزش گذاری به تولید مواد غذایی با استفاده از محصولات ارگانیک.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.