اولین نشست کارشناسان دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با سرپرست سازمان پژوهش

اولین نشست کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با دکتر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی روز سه شنبه28/1/97 از ساعت 8:15 الی 10:45 در سالن جلسات این دفتربرگزار گردید.

ابتدا آقای مهندس دوراندیش مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش  ضمن تبریک و خوشامدگویی به دکترتورانی گزارش مختصری از برنامه های این دفتر ارائه نمودند. ایشان با اشاره به برنامه های سال97 و چالش های پیشرو اظهار نمودند که بعد از تصویب اسناد بالادستی آسیب شناسی از آموزش های فنی و حرفه ای آغاز گردید و بر اساس سفارش پژوهشی،  فرایند برنامه درسی در دوبخش دنیای کار و دنیای آموزش آغاز گردید که شامل25 مرحله می باشد. باتوجه به اینکه در اسناد بالادستی به مقوله تلفیق دانش و مهارت تاکید شده است ، در برنامه های درسی جدید طراحی شده دانش، نگرش و مهارت باهم تلفیق گردیدند . همچنین آموزش مبتنی بر شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی در برنامه های درسی جدید رویکرد اصلی برنامه ها را شامل می شود. در برنامه جدید از حافظه محوری عبور کردیم و به سطوح بالاتر یادگیری حرکت نمودیم . کتاب ها مملو از فعالیتهای یادگیری شدند و هنرجویان و هنرآموزان با محتوای کتابها تعامل دارند. همچنین در کنار کتاب درسی کتاب همراه هنرجو و راهنمای هنرآموز و.... که بسته آموزشی را تشکیل می دهند تولید شد .

 در ادامه آقای مهندس دوراندیش به چالشهای پیش رو در تحقق برنامه درسی اشاره نمودند . و تعدادی از کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش به مباحثی چون سازماندهی فرایندهای سازمانی ، بودجه ریزی عملیاتی، جایگاه مهارت آموزی در سازمان ، آموزش نیروی انسانی ، سازماندهی فضا و تجهیزات ، همگام شدن دفاتر سازمان، تعامل با دانشگاه فرهنگیان وشهید رجایی، فرایند چاپ کتاب های درسی ، اهمیت ونقش آموزش های فنی و حرفه ای در اقتصاد کشور ، اهمیت کار و فناوری ،سنجش مبتنی بر شایستگی و ....مباحثی را مطرح نمودند.

در ادامه دکتر تورانی  سرپرست محترم سازمان با بیان استراتژی ها و راهبردهای متصور برای آینده سازمان به اهمیت تعامل ، تبادل نظر ، افزایش گفتمان ، نقدپذیری و کار تیمی اشاره نمودند .ایشان اظهار کردند که همسویی با سند تحول و برنامه درسی یک کار تیمی است و تاثیر آن زمانی محقق می شود که معلمان خوب آموزش دیده باشند و از تجهیزات مناسب استفاده شده باشد. ایشان به اهمیت فرایند تالیف به صورت فلوچارت اشاره کردند تا از هرگونه دوباره کاری و مراحل زائد در این فرایند پیشگیری شود . همچنین به اهمیت کارهایی که در سازمان پژوهش انجام می شود و اطلاع رسانی مناسب این کارها به بیرون از سازمان اشاره نمودند. در پایان این جلسه از آقای دکتر کفاشان معاون دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

گروه و رشته : 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.