انتشار 9 عنوان کتاب نونگاشت رشته‌های مهارتی کاردانش

کارشناس دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، از انتشار 9 عنوان کتاب نونگاشت رشته‌های مهارتی کاردانش خبر داد.

حسن جعفریه در گفتگویی در خصوص ضرورت و اهمیت تولید کتاب‌های نو نگاشت کاردانش اظهار داشت: این کتاب‌های با هدف توجه به تغییرات فناوری در رشته‌های مهارتی و همچنین عدالت آموزشی وتربیتی و توسعه آموزش و فناوری، جبران کمبود منابع آموزشی مناسب وتوجه به استانداردهای مهارتی تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست تالیف ونگارش قرار گرفت. البته در تالیف این منابع آموزشی، ضرورت و اهمیت به روز رسانی استانداردهای مهارتی ازجمله مطالبات هنرآموزان محترم این رشته های مهارتی بوده است.

وی افزود: از طرفی به دلیل سرعت بالای تغییرات فناوری در این رشته‌های مهارتی ضرورت داشت تا با بیان دقیق، اهدف رشته منطبق با نیاز بازار کار و پاسخگویی به مشاغل جامعه هدف مورد توجه باشد.

کارشناس دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ادامه داد: کتاب‌های نونگاشت تلاش دارد تا علاوه بر توجه به نیازها و فرصت‌های شغلی هنرجویان، گروه سنی مخاطب و توانایی ذهنی وتفاوت‌های فردی او را نیز در نظر بگیرد. تنوع واحد های مختلف سعی در تحریک حس کنجکاوی و تشویق هنرجویان به انجام فعالیت‌های پیشنهادی تا رسیدن به اهداف مورد تعیین شده با هدف اموزش شغل را دنبال می کند. کتابها در ساختار محتوی با در نظر داشتن وسعت و عمق مطلب با بکارگیری نگارش مطالب متناسب و مثالهای ساده، تلاش برای خود گام، خود محتوی وخودآموز بودن، توجه به تناسب حجم محتوی با زمان آموزش رانیز مورد توجه قرار داده است.

جعفریه در خصوص ارتباط تولید کتابهای نو نگاشت کاردانش با اسناد بالادستی گفت: با توجه به راهبردها و سیاستهای کلان اسناد بالادستی، اهمیت یادگیری مداوم، ایجاد، توسعه و غنی‌سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات)‏، جهت داشتن نقشه راه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی نوین و در کنار آن پررنگ کردن لزوم ایجاد بسته‌های محتوای مجازی با اولویت پرکردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد سازوکار مناسب برای ‏بهره‌برداری بهینه و هوشمندانه توسط هنرآموزان و هنرجویان در چارچوب نظام معیار اسلامی که در زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری سند تحول ذکر شده و همچنین توجه زیر نظام راهبری و مدیریت که گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزش های غیرحضوری و مجازی در برنامه های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش آموزان و خانواده های ایرانی در خارج از کشور بر اساس نظام معیار اسلامی را با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات ذکر کرده است.

وی افزود: همچنین برنامه درسی ملی، آموزش فناوری، کار و مهارت آموزی را باعث پیشرفت فردی، افزایش بهره وری، مشارکت در زندگی اجتماعی و اقتصادی، کاهش فقر، افزایش درآمد و توسعه یافتگی می داند و با اشاره به حوزه کار و فنآوری کسب مهارتهای عملی برای زندگی کارآمد و بهره ور و کسب شایستگی ها ی مرتبط با فناوری و علوم وابسته، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهت تربیت فناورانه و زندگی سالم در فضای مجازی و نیز آمادگی ورود به حرفه و شغل در بخش های مختلف اقتصادی و زندگی اجتماعی را بررسی و تبیین کرده است.

کارشناس دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در خصوص فرایند تهیه و تولید کتابهای نو نگاشت کاردانش و زمان بندی انجام اظهار کرد: برای تالیف این کتابها؛ رایزنی و بررسی رزومه علمی برای یافتن مولف توانمند و آشنا به محتوای مورد نظر؛ انجام قرار داد بین مولف و بخش حقوقی سازمان و مشخص شدن حجم محتوی، زمان قرارداد و قوانین حقوقی مرتبط در راستای تالیف کتاب؛ ارتباط موثر و مداوم مولف در زمان تالیف با تیم بازبینی مشخص شده کتاب برای برطرف کردن شبهات موجود در تالیف و در نهایت بازبینی جهت تایید نهایی؛ ارسال محتوای تالیف شده از سمت مولف به دفتر تالیف برای شروع ویراستاری  و مقدمات فرآیند اماده سازی در دفتر نشرو توزیع  مواد آموزشی؛ ارسال محتوی تالیف شده نهایی شده به دفتر نشرو توزیع  مواد آموزشی برای بارگذاری در تارنمای سازمان و دردسترس قرارگرفتن ذینفعان به فایل الکترونیکی کتاب مورد نظر قرار گرفته است.

کارشناس رشته شبکه و نرم افزار گفت: در حال حاضر 22 عنوان کتاب از سمت دفتر تالیف در راستای نیازسنجی قبلی دارای قرارداد فعال است و 9 عنوان کتاب، تولید کننده محتوای الکترونیکی عمومی جلد اول؛ تولید کننده محتوای الکترونیکی عمومی جلد دوم؛ نرم افزار واژه پرداز ورد (word)؛ اداری تکمیلی؛ اطلاعات و ارتباطات (Access – One note)؛ بسته های نرم افزاری ( Excel –Power point )؛ سیستم های مدیریت محتوا؛ توسعه دهنده صفحات وب با MySQL و PHP؛ کاربرگرافیکی محتوای آموزشی ( Adobe Illustrator – MOHO )به نتیجه نهایی رسیده و در تارنمای سازمان بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: البته تعداد دیگری از این کتابها نیز در روند آماده سازی و مراحل تایید مطالب از طرف مولفان محترم می باشد که در یک زمانبندی مناسب، ان شاالله بزودی در تارنمای سازمان بارگذاری خواهند شد . تمام عوامل اجرایی در تلاش هستند  که کار نهایی سازی و ارسال کلیه کتابهای تالیف شده را در 3 ماه اول سال تحصیلی به اتمام برسانند.

جعفریه ادامه داد: از طرف دیگر قرار است کتاب های مذکور به شیوه  تعاملی، یا بعبارت دیگر کتابهایی با محتوای الکترونیکی تعاملی باشند.این فناوری می تواند مکمل بسیار خوبی برای مطالب آموزشی و تشریح بیشتر پروژه های عملی و علمی بر مبنای اجرا و بازبینی مکرر وتعمیق یادگیری باشد . در این راستا دفتربرنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی یک فرایند و نقشه راه مناسب و قابل اجرا  جهت به ثمر رساندن این روش آموزشی نوین در دستور کار دارد که باهمت و پشتیبانی همه هنراموزان خبره امکان پیاده سازی خواهد داشت . لازم به ذکر است طبق برنامه ریزی بلند مدت  این دفتر در راستای شیوه های آموزشی نوین  به روش کتاب های محتوای الکترونیکی تعاملی، نسخه کتابهای نهایی شده، فعلا"بصورت PDF  در تارنمای سازمان دردسترس همه مخاطبان قرار خواهد گرفت و نسخه چاپی کتاب منتشر نخواهد شد.

کلیدواژه: 
گروه و رشته : 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.