گفتگو با مسئول کارگروه تخصصی تدوین چارچوب برنامه درسی رشته های فنی و حرفه ای بارویکرد ترکیبی و اشاعه آن

سرکار خانم معصومه سلطان رضوانفرمعاون دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش و مسئول کارگروه تخصصی تدوین چارچوب برنامه درسی رشته های فنی و حرفه ای با رویکرد ترکیبی و اشاعه آن در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش هستند که گفتگویی کوتاه با ایشان در خصوص این برنامه راهبردی به شرح زیر ترتیب داده شده است:
خانم معصومه سلطان رضوافر در ارتباط با مأموریت و انتظارات وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص تدوین راهبرد آموزش ترکیبی در برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای و اشاعه آن گفتند که به دنبال تهیه برنامه های درسی سال های گذشته برای شرایط ویژه سال 1401-1400 و تجارب بدست آمده، بیش از نیاز به یک برنامه درسی جدید، نیاز به راهبردهای به روز برای اجرای برنامه های درسی موجود که بتواند پاسخگوی نیازها، اقتضائات و محدودیت های به وجود آمده باشد احساس می شد. در این راستا در سال جاری طرحی با عنوان «راهبردهای ترکیبی در برنامه درسی رشته های فنی و حرفه‌ای » در دستور کار این دفتر  قرار گرفت و کارگروهی متشکل از کارشناسان، ذی نفعان و خبرگان این آموزش ها تشکیل گردید که هدف آن  تعیین راهبردها یا استراتژی‌هایی متناسب با برنامه درسی هر یک از رشته های شاخه فنی و حرفه ای بود. نتایج تصمیم گیری های این طرح در آموزش هنرآموزان (معلمان) قابل بهره برداری خواهد بود.
معاون دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: برای دستیابی به نتایج مفید و کاربردی ابتدا آسیب شناسی از برنامه هایی که در سال گذشته تهیه شد، انجام گرفت و با استفاده از نتایج بدست آمده، تدوین چارچوب راهبرد های آموزش ترکیبی در برنامه درسی رشته های فنی و حرفه‌ای را به انجام رساندیم . سپس این راهبردها با استناد به الزام و دلالت های اسناد بالادستی از جمله، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام برنامه درسی، برنامه درسی ملی، تدوین شدند و بعد از مرحله اعتباربخشی توسط خبرگان و متخصصان موضوعی، بر اساس «عناصر برنامه درسی » و اقتضائات کلیه رشته های شاخه فنی و حرفه ای  برای اجرا در سطح هنرستان های کشور، اشاعه و توزیع خواهد شد.
معصومه سلطان رضوانفر در خصوص انجام این برنامه که از منظر کاربرد از نوع پژوهش های کاربردی می باشد گفت: طی گفتگوهای کارشناسی مقرر شد جهت تدوین راهبرد، تعیین یک چارچوب برای توصیف برنامه درسی الزامی باشد. به همین منظور با سنتز پژوهی و مطالعات کتابخانه ای، الگوی مناسب انتخاب شد. سپس در گروه کانونی و در طی چند جلسه مشخص شد که برای تبیین پیچیدگی عناصر برنامه درسی، این الگو باید متناسب با شاخه فنی و حرفه ای در کشور بهینه شده است. در ادامه، تعداد یازده نمونه کار برگ آماده و برای  کمیسیون های برنامه ریزی  هر رشته ارسال شد( مجموعا 34 رشته). از این نمونه برگ ها اولویت اقتضائات هر عنصر در راهبرد آموزش ترکیبی در برنامه درسی به تفکیک هر رشته مشخص شد. در چارچوب مشخص شده، عناصر و مؤلفه ها و نقش ها تعریف و جایگزین شده است.  
ایشان گفتند باوجود محدودیت های موجود در آموزش مبتنی بر شایستگی و مهارت ها در محیط واقعی، با همراه کردن فناوری های آموزشی، فرصت گرانبهایی به دست خواهد آمد تا مدیران، هنرآموزان  وخانواده ها ورود فناوری را در کلاس ها و کارگاه های آموزشی تجربه نمایند. نظام آموزش و پرورش ایران نیز همزمان با جهان، در دو سال گذشته اثرات و چالش های آموزش مجازی را تجربه نموده و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در سال های 1399 و 1400 اقدام به تدوین راهبردهایی برای اجرای برنامه درسی در دوران همه گیری  بیماری کرونا نمود. اما نقاط ضعف آن را می توان چنین تشریح کرد که با توجه به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای را صرفا" در محیط واقعی کار باید آموزش داد و تمرین و آموزش مهارت جز با انجام مهارت میسر نخواهد بود، لذا این تهدید را به فرصتی مبدل کرده ایم و با استناد به برنامه درسی ملی، زمینه بهره گیری هوشمندانه ازفناوری های نوین آموزشی و استفاده از آنها را با نگاه تقویتی- تکمیلی یا توانمند سازی(نه نگاه جایگزینی و و اگذاری)دنبال کنیم.
درپایان این گفتگو خانم رضوانفر گفتند انتظار این است که بعد از طراحی و نهایی سازی این راهبردها در جهت اشاعه و توزیع آن هماهنگی های لازم به عمل آید و همچنین شرایط اجرای آن و بسترسازی برای تهیه و در مواردی تکمیل مواد و منابع و رسانه های آموزشی الکترونیکی فراهم آید.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.