مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای با تبریک روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای، برنامه های آن دفتر را تشریح نمود.

آقای افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن تبریک روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای، برنامه های آن دفتر برای آغاز سال تحصیلی جدید را تشریح نمودند. در این پیام آمده است:

ششم مرداد ماه هرسال به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای مزین شده است. یکی از مهمترین اهداف شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش مطابق با ماهیت نیمه تخصصی دوره دوم متوسطه، تربیت نیروی انسانی ماهر، متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی وآتی) در سطوح ابتدایی و میانی مهارت مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی و عدالت آموزشی با ترویج فرهنگ کارآفرینی، کار و تلاش است.تنوع و تغییرات مستمر مشاغل در بازار کار و از طرف دیگر اهمیت و تاکیدهای دقیق بر علم نافع و همچنین شعار سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین " که در واقع جهت دهنده شایستگی های هنرجویان است، ضرورت پژوهش، طراحی و تدوین برنامه های درسی، تولید بسته های تربیت و یادگیری، اجرا، اشاعه و پایش توسعه متوازن آنها و ارزشیابی و اصلاح بهبود ومستمر در این آموزش ها را روشن می سازد.
ضمن بزرگداشت این روز ارزشمند قطعا تحقق شعارسال در این آموزش ها و اهداف شاخه ها و رشته های تحصیلی مستلزم کار و تلاش جهادی، تیمی، مستمر و هم افزا است.
دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای وکاردانش برای آغاز سال تحصیلی جدید در هر 5 بخش تلاش ها و اقداماتی داشته است.
در زمینه پژوهش با سفارش ارزشیابی برنامه های درسی 40 رشته شاخه فنی و حرفه ای که 5سال از اجرای آنها میگذرد به پژوهشگاه مطالعات و در کنار آنها فراخوان پژوهشی عناوین زیر امید دارد کاربست نتایج آنها در طراحی دوره تحصیلی و اصلاح وبهبود مستمر شاخه ها و رشته ها مفید واقع شود :
-    طراحی و تدوین الگوی برنامه درسی در شاخه فنی و حرفه ای
-    پایش تحولات آموزش های فنی و حرفه ای
-    طراحی و تدوین الگوی نیاز سنجی آموزشهای فنی و حرفه ای
-     ارزیابی اثربخشی الگوی برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای
-    ارزیابی کارایی درونی و بیرونی شاخه کاردانش
در بخش دیگری از وظایف این دفتر به طراحی و تدوین برنامه های درسی توجه می شود. از آنجا که در سالهای اخیر بهره گیری از ظرفیتهای فناوری در طراحی های آموزشی گسترش چشمگیری داشته است و همچنین ماهیت اکثر رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به گونه ای است که می توان از ابزار و رسانه های فناورانه و غیر مکتوب برای تحقق شایستگی های ترسیم شده بهره برد. الگوی برنامه درسی با رویکرد آموزش ترکیبی و راهبردهای اساسی در عناصر آن ترسیم شده است. برنامه های درسی 40 رشته فنی و حرفه ای بر اساس آن در حال بازنگری است که دوره های آموزش مدرسان در رشته های پر جمعیت و دوره های توانمند ساز ی متمرکز در رشته های کم جمعیت به منظور اشاعه این برنامه درسی و محتواهای متناسب آن در شهریور 1401 برنامه ریزی شده است.
در شاخه کاردانش نیز برنامه های درسی رشته های جدید مثل محیط بانی، بهداشت دام عشایر و روستایی، تعمیرات ناوگان ریلی، خط و سازه های فنی راه آهن، خدمات پس از فروش خودرو های سبک نیز تدوین و جهت اجرا ابلاغ شده است.
یکی از ماموریت های مهم و راهبردی این دفتر تولید بسته های تربیت و یادگیری با رویکرد کاهش تصدی گری و توسعه مشارکت است. از آنجا که در سال های 1395، 1396، و 1397 کتاب های درسی  در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته های فنی وحرفه ای تولید و تالیف شد، در دوسال اخیر تلاش شده است اجزای غیر مکتوب بسته های تربیت ویادگیری در چهار محور فیلم آموزش هنرجو، موشن گرافیک و پویانمایی با محتوای تعاملی در دروس نو نگاشت بیست و دوگانه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه کاردانش و انجام مطالعات بهره گیری از واقعیت مجازی و افزوده تولید شود. بر همین اساس امید است ابتدای مهر1401 دویست و سی و هشت عنوان درسی در قالب قطعات 5 تا7 دقیقه ای مبتنی بر مراحل کاری هر واحد یادگیری از پودمان های شغلی رشته های تحصیلی، بیش از صد قطعه موشن گرافیک و پویانمایی در زمینه تحصیلی حرفه ای صنعت و محتوای تعاملی کتاب های درسی و نگاشت شاخه کاردانش مورد بهره برداری قرار گیرد.
همچنین توجه به اصلاحات جزئی محتوای مکتوب کتاب های در سی در 59 عنوان درسی شاخه فنی و حرفه ای با رویکرد توجه به مطالب و اصطلاحات مفید و حذف محتواهای غیر کاربردی نیز محقق شده است.
در راستای اشاعه برنامه های درسی و بسته های یادگیری نیز ضمن برگزاری دوره های حضور- مجازی در هر رشته، سلسله نشستهای تخصصی شوراهای برنامه ریزی هر رشته با همکاری دبیرخانه های کشوری نیز پیش بینی شده است.
شایان ذکر است از آنجا که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)  هم در شعار سال های اخیر به خصوص سال جاری  سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و هم در دیدار اردیبهشت ماه سال جاری با فرهنگیان بر لزوم توجه بر علم نافع و کاربردی شدن برنامه های درسی و محتوای بسته های یادگیری دوره دوم متوسطه تاکیدات اساسی نمودند، در برنامه های دوساله این دفتر طراحی مجدد شاخه های تحصیلی فنی و حرفه ای و کاردانش با رویکرد یکپارچگی آنها در دستور کار قرار گرفت . بر همین اساس مطالعات تخصصی مثل تدوین الگوی برنامه ریزی منطقه ای، تحلیل حرف و مشاغل بازار کار، تدوین الگوی هنرستان طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طراحی برنامه های درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری و نیمه تجویزی، تدوین استاندارد بسته های تربیت و یادگیری، طراحی برنامه جامع کارآفرینی و تدوین چارچوب برنامه درسی کارآموزی_کارورزی به عنوان یکی از ابعاد طراحی دوره تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است.
ابعاد دیگر طراحی دوره تحصیلی مشتمل ارزشیابی برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای با مشارکت پژوهشگاه مطالعات، و از طرف دیگر طراحی آموزش عمومی و شایستگی های مشترک دوره دوم متوسطه با ایفای نقش موثر همکاران محترم دفتر تالیف عمومی - نظری برنامه ریزی شده است.
دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش  این رویداد ارزشمند و بزرگداشت روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای را که در جهت توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی، کار آفرینی و نوارزش آفرینی، عزم ملی برای دستیابی به فرصتهای شغلی پایدار، بستر  سازی و توسعه شایستگی های مشترک و غیر فنی و پایه مورد نیاز بازار کار است را به جامعه بزرگ هنرآموزان، هنر جویان، نخبگان و خبرگان آموزشهای فنی و حرفه ای تبریک عرض می نماید.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.