گفتگو با سرکار خانم رقیه متحیر پسند متولی برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش

سرکار خانم رقیه متحیر پسند متولی برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش هستند که گفتگویی کوتاه با ایشان در خصوص این برنامه راهبردی به شرح زیر ترتیب داده شده است:
خانم رقیه متحیر پسند در خصوص این برنامه راهبردی، گفتند همانطور که می دانید برنامه درسی یکی از زیر نظام های  مهم نظام آموزش  وتربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، است  و لازمه اثر بخشی برنامه درسی، داشتن محیط یادگیری و منابع آموزشی کافی و  مناسب است بگونه ای که بتواند جریان و فرایند یاددهی -یادگیری  کارا و اثر بخش را هدایت و تسهیل کند. این فرایند در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش می تواند در محیط¬های مختلف با روش ها و ابزارها متنوعی تحقق پیدا کند و یادگیری ممکن است در محیط ها و موقعیتهای  دیگری ورای کتاب های درسی و کلاس درس اتفاق بیافتد، همچنین ممکن است از طریق تجربه ها و مواد و منابع آموزشی متنوع و به عبارت جدیدتر بسته های تربیت و یادگیری گوناگون رخ دهد. بسته های تربیت و یادگیری شامل کتاب و سایر منابعی که تکمیل کننده یادگیری هستند، می توانند اثربخشی یادگیری را افزایش و یادگیری  مادام العمر و خودمدار را پشتیبانی کنند، لذا زمانی بسته های تربیت و یادگیری مؤثر و کارآمد خواهند بود که بر اساس استاندارد تولید شوند و شاخص های لازم را رعایت کرده باشند . استاندارد سازی آموزشی درحقیقت، ایجاد یک هماهنگی معقول در فرآیند یاددهی یادگیری متناسب با زمان و تحولات توسط معلمان به فراگیران برای ایجاد یک جامعه شایسته است که البته در این راستا استاندارد از منابع انسانی یعنی معلمان و مدیران شروع و به استاندارد فراگیران می رسد و موارد دیگری همچون محتوا، برنامه ریزی، ارزشیابی، فضاها، تجهیزات و غیره...را نیز شامل می گردد.     
ایشان در خصوص اهداف تولید استاندارد بسته های تربیت و یادگیری گفتند: در تدوین استاندارد اهدافی نظیر توسعه مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی در انجام امور مربوط به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی در چارچوب سیاست های آموزش و پرورش، حاکمیت رویکرد فرهنگی- تربیتی در تولید استاندارد محتوا و تقویت شایستگی های پایه، هدایت و راهبری تولید کنندگان بسته های تربیت و یادگیری در راستای هماهنگی با اهداف آموزش های فنی و حرفه ای، تولید و به کارگیری محتوای آموزشی و تربیتی الکترونیکی متناسب با نیاز هنرجویان و هنرآموزان با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی، تولید بسته های تربیت و یادگیری در برنامه های درسی با رعایت اصل هنرجو محوری، تولید بسته های تربیت یادگیری فنی و مهارتی، بر اساس شرایط، امکانات و ظرفیت اشتغال مناطق در راستای پیشرفت های علمی و فنی و عدالت آموزشی دنبال می شود .

رقیه متحیر پسند اشاره کرد که کیفیت انواع بسته یادگیری و تربیت و به خصوص کتاب‌های درسی چاپی و الکترونیکی، یادگیرنده را بر محتوای برنامه درسی و عناصر محوری متمرکز در برنامه هدایت می کند و در این رسانه ها راهبردهای مفیدی برای مطالعه و یادگیری مطالب ارائه می شود. برای رسیدن به این هدف، لازم است دقت و توجه بیشتری در تدوین  اجزای بسته های تربیت و یادگیری علی الخصوص کتاب های درسی و استاندارهای آموزش شغل(در شاخه کاردانش) مبذول گردد. در تهیه و تولید  بسته تربیت و یادگیری توسط دفتر برنامه ریزی درسی فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس رویکرد مبتنی بر  شایستگی، علاوه بر کتاب و فیلم آموزشی به چند رسانه ای ها  از جمله اینفوگرافی، پوستر، موشن گرافی، انواع پادکست همچنین  کتاب همراه هنرجو، راهنمای هنرآموز، نرم افزارهای تخصصی برای کمک در امر آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی استفاده شده است. 
ازاینرو به منظور مواجه با شرایط کنونی و پاسخگویی به نیازهای آموزشی هنرجویان و هنرآموزان  اتخاذ راهبرد  طراحی و  تدوین استانداردها برای تولید اشکال مختلف محتوا همراه با شاخص های کیفی جهت  تولید بسته های تربیت و یادگیری اهمیت زیادی دارد  و با توجه به مطالب بیان شده می‌توان گفت طراحی و  تدوین استانداردهای تربیت و یادگیری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نه فقط به کارشناسان برنامه‌ریزی درسی، مؤلفان و پدید آوردنده‌گان کمک می‌کند تا بتوانند محتوا را در چارچوب تعریف شده ایجاد نمایند بلکه اهداف تولید محتوا  را که توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است، محقق می سازد.

برنامه راهبردی تدوین استاندارد بسته تربیت و یادگیری شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش با مشارکت افراد درون سازمانی و برون سازمان تدوین گردیده است ودر مرحله  اعتبارسنجی اولیه می‌باشد .
ایشان در خصوص محتوای استاندارد بسته تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش اظهار داشتند استاندارد  شامل  بخش‌های کلیات، ویژگی های محتوایی شاخه فنی و حرفه ای ، ویژگی های محتوایی شاخه کاردانش،  ویژگی های ساختاری و ظاهری بسته تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش و در انتها ضمایم سند است و از مهم ترین ویژگی های استاندارد بسته تربیت و یاد گیری توجه به رویکردهای اساسی در یادگیری از طریق طراحی آموزشی و طراحی پیام آموزشی در تولید محتوای اجزاء بسته تربیت و یادگیری عنوان کردند.
در ادامه ایشان افزودند فرصت هایی که این برنامه ایجاد نموده است شامل: راهنمایی منسجم و کاربردی برای تولید کنندگان و مولفان فرا سازمانی در تولید محتوا در شاخه فنی و حرفه و کاردانش، ارتقاء کیفی محتوای تولید شده هر یک از اجزاء بسته تربیت و یادگیری و بهبود یادگیری، جلوگیری از ناهماهنگی ها در تولید محتوا، هماهنگی در تولید قالب های محتوایی اجزاء بسته تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش، آگاهی رسانی به مولفان و کارشناسان برنامه ریزی درسی در ارتباط با شرایط استفاده از چندرسانه ای ها در رشته – درس – پودمان و لزوم توجه به آنها ، تاکید بر نظارت بیشتر در رعایت اصول حاکم بر تولیدمحتوا توسط شورای برنامه ریزی درسی، صرفه جویی بیشتر در زمان و استفاده صحیح از منابع می باشد.
وی در پایان به چالش های موجود اشاره کرد که نبود روانشناس یادگیری و تکنولوژیست آموزشی در کمیسیون های گروه های درسی، پیچیدگی در طراحی آموزشی محتوا با توجه به کمبود تجهیزات کارگاهی، یکسان نبودن رویه های تولید استانداردهای آموزشی در کاردانش، عدم آگاهی مولفان و تولید کنندگان با شیوه طراحی آموزشی و پیام آموزشی در تولیدمحتوا ، یکی نبودن رویکرد ارزشیابی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش ، الزام دستگاه های متولی رشته های مهارتی کاردانش در مورد استفاده از استاندارد بسته تربیت و یادگیری در تولید محتوا ، ضرورت وجود نیروی انسانی توانمند از جمله این چالش ها میباشد.ایشان در خاتمه افزودند  بعد از اعتبار سنجی نهایی قرار هست که در استاندارد تهیه شده مصادیقی متناسب با زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر  توسط گروه های درسی به آن اضافه شود .

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.