ارسال شده توسط مدیر سایت در .
آقای مهندس مجتبی روح اللهی مسئول "برنامه راهبردی تولید محتوا و تکمیل اجزای غیر مکتوب بسته های تربیت و یادگیری" در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش هستند که گفتگویی کوتاه با ایشان در خصوص عملکرد این دبیرخانه به شرح زیر ترتیب داده شده است:
رییس گروه برنامهریزی و پژوهش برق و رایانه در خصوص اهدافی که دبیرخانه برنامه راهبردی تولید محتوا و تکمیل اجزای غیر مکتوب بسته های تربیت و یادگیری دنبال میکند گفت: سال گذشته در این دفتر تولید و تدوین فیلم آموزش هنرجو 126 عنوان درسی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش جهت بهره برداری از طریق رمزینه های سریع پاسخ محقق گردید. این دبیرخانه با آسیب شناسی آن برنامه و نیازسنجی مجدد، برنامه های زیر را در سال 1401 دنبال می کند :
1. تولید وتدوین فیلم آموزش هنرجو 138 عنوان
2. تولید محتوای چندرسانه ای پویانمایی و موشن گرافیک بیش از صد قطعه
3. تولید محتوای تعاملی ( کاردانش و مکانیک خودرو و.... ) بیش از بیست درس
4. انجام مطالعات و تدوین شرح خدمات تولید واقعیت مجازی و افزوده
با توجه به اهمیت تکمیل اجزای بسته های تربیت و یادگیری شامل فیلم، موشن گرافیک، پویا نمایی و نرم افزارهای تعاملی بر اساس برنامه های درسی امید است با مشارکت هنرستان ها، دستگاه های بازار کار و سایر دفاتر این برنامه محقق گردد. به منظور توسعه عدالت آموزشی، توسعه مشارکت، کاهش تصدی گری و توجه به شعار سال این محتوا با مشارکت هشت شرکت فنی _هنری در دوازده استان تولید خواهد شد تا در بسترها و سکوهای فناورانه مختلف بهره برداری شود. در این فرایند استانداردهای تخصصی_ علمی، فنی_ هنری، ارزشی_فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
ایشان در خصوص فعالیتهای کنونی گفت: تاکنون محتوای فیلم آموزش هنرجو 14 عنوان درسی جهت بارگذاری در سامانه شبکه ملی رشد به دفتر مربوطه تحویل داده شده است. فرایند تولید سایر فیلم های آموزش هنرجو در حال انجام است و انتظار می رود محتوای نهایی آنها تا پایان مردادماه برای دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ارسال گردد. وی اشاره کرد: که شرح خدمات موشن گرافیک، پویا نمایی، نرم افزارهای تعاملی نیز تدوین و جهت سفارش به شرکت های مشارکت کننده ارائه شده است.
در استانداردهای تهیه شده مقرر شده است محتواها بر اساس مراحل کاری هر واحد یادگیری در قالب قطعات 5تا7 دقیقه ای تولید و تدوین شود.
وی درخصوص شرح محتوایی و علمی برنامه افزود: دروسی که در سال گذشته فیلم نداشتند امسال در اولویت قرار گرفتند و کارشناسان شرح خدمات و سناریوهای مربوطه را تهیه و با مشارکت هنراموزان و شرکتهای فنی هنری مراحل پیش تولید، تولید، تدوین فیلمها در محیط های واقعی، کارگاه های هنرستان ها و استودیوها محتواهای مهارتی ضبط و تولید می نمایند.
مهندس روح اللهی به نقاط قوت وضعف پروژه اشاره کرد و گفت این برنامه ها مناسب بود همزمان با تالیف کتاب های نونگاشت در سال های 95تا97 اقدام به این کار میشد تا هنرجویان از یک بسته تربیت و یادگیری جامع بهره ببرند. با توجه به اهداف شاخه های فنی و حرفه ای کاردانش در تربیت کارگرماهر و کمک تکنسین بدون شک فیلم های آموزش هنرجو و محتواهای چندرسانه ای و تعاملی نقش بسیار پررنگی در تحقق شایستگی های تبیین شده به صورت تلفیقی خواهد داشت.
ایشان درپایان تاکید کردند که این برنامه ها مناسب است طبق اهداف مشخص شده در برنامه های درسی رشته ها محقق گردد. با توجه به اهمیت آموزش های ترکیبی در سال تحصیلی 1401_ 1402 ضمن بهره برداری از اینمحتوای غنابخش کیفی امید است بتوان از این بسترها در کاهش حجممحتوای کتاب های درسی نیز استفاده کرد.
- 511 مرتبه بازدید
نظر دهید