برگزاری نشست آینده مهارت آموزی و اشتغال در انقلاب‌های صنعتی نسل چهارم و پنجم

نشست اندیشه‌ورزان با عنوان «آینده مهارت آموزی و اشتغال در انقلاب‌های صنعتی نسل چهارم و پنجم» با رویکرد علم نافع توسط دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش روز  چهارشنبه 22 تیرماه ساعت 10 الی 13 در طبقه هفتم ساختمان قرنی سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید.آقای دکتر یدالله مهرعلیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و آقای دکتر بهزاد بیگ پوریان کارشناس رشته ساختمان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش ارائه دهندگان این نشست بودند؛ آقای مهندس مجتبی انصاری پور معاون دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش نیز مدیریت این نشست را بر عهده داشتند.

آقای افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در ابتدای نشست ضمن خیرمقدم به اساتید و میهمانان، در بخش مقدمه  از هدف و کلیت برگزاری این نشست  بیان کردند که این نشست  از سلسله نشستهایی در راستای تبیین علم نافع است  که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش باتوجه به مسئولیت اجتماعی و توجه به رسالت پژوهشی و حرفه ای و علمی خود دنبال میکند. ایشان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  در جمع فرهنگیان به اهمیت علم نافع و جهت گیری آموزش و پرورش در این راستا، به ارائه اهمیت موضوع پرداختند .

مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش  گفت: پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهداف و چشم اندازی ترسیم شد که مسیر حرکت را شفاف میکند. در راهکارهای سند خواسته شده که بستری فراهم شود تا هر زمان دانش آموزان از فرایند تحصیلی جدا می شوند امکان بستر سازی معاش حلال برای آنها وجود داشته باشد. سال 1394 مقام معظم رهبری در دیدار با روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری تاکید فرمودند که باید دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است و نه فقط برای حال کشور بلکه برای ده الی بیست سال آینده کشور، که باید از امروز برای نیازهای آینده کشور سرمایه های ذهنی و عملی فراهم شود. تبیین و تفسیر علم نافع لایه های مختلفی را پوشش میدهد از سطوح کلان سیاست گذاری و طراحی مشتمل بر یکپارچگی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش گرفته تا لایه های مختلف تدوین عناصر برنامه های درسی فنی و حرفه ای و مهارتی با رویکرد حرفه ای گرایی و‌مبتنی بر نیازهای کشور، تولید محتوای بسته های تربیت ویادگیری. ما نیازمند هستیم که علم نافع را درلایه های مختلف تفسیر کنیم. یکی از اهداف جدی شاخه های تحصیلی فنی وحرفه ای و کاردانش تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار با ویژگی ها و شاخص هایی مثل توجه به شایستگی های مورد نیاز دانش آموز و هنرجو در بازار کار است تا یادگیری به شکل مادام العمر و شایستگی هایی از جنس ارزش و نوارزش آفرینی را در خود سامان و توجه ویژه ای به تلفیق شایستگی های فنی و غیر فنی از جنس اخلاق حرفه ای، انتقاد پذیری  و... را در محیط کار خود رشد دهند. وقتی با این رویکرد و در لایه های مختلف طراحی دوره تحصیلی، طراحی شاخه های تحصیلی و طراحی رشته های تحصیلی به اهداف برنامه های درسی وارد شویم در واقع شاخص های علم نافع را توانسته ایم شفاف کنیم. ایشان ابراز امیدواری کردند که  در این نشست با این رویکرد و تمرکز بیشتر برماهیت نیمه تخصصی دوره دوم متوسطه شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش بتوانیم تبیین دقیق تری از وضع موجود، وضع مطلوب برای آینده و پشتوانه سازی برای علم نافع در آموزشها ی فنی و حرفه ای و کاردانش داشته باشیم.

در ادامه آقای مجتبی انصاری پورمعاون دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای  وکاردانش و مدیر این نشست ضمن خیر مقدم به اساتید و میهمانان در خصوص فلسفه نشستهای اندیشه ورزان فنی و حرفه ای گفتند؛ در این نشستها جدیدترین موضوعاتی که در آموزشهای فنی و حرفه ای اتفاق میافتد را رصد میکنیم و با نگاه آینده پژوهی، آینده آموزشهای فنی و حرفه ای که در دنیا اتفاق میافتد را دنبال و به نفع آموزشهای رسمی که در کشور ما وجود دارد بهره برداری خواهیم کرد. با توجه به دانش آموز محور بودن و کاربردی بودن این آموزشها به طور قاطع میتوان گفت که آموزشهای فنی و حرفه ای نافع هستند و میتوانند به جامعه ما انتفاع برسانند و بهره برداری مناسبی را ایجاد بکنند لذا از لحاظ برنامه ریزی درسی با نگاه آینده پژوهانه و تغییرات انقلاب صنعتی، ما نیز باید نگاهی داشته باشیم که این آموزشها را با علم نافع گره بزنیم. 

در بخش اول ارائه مطالب دکتر مهر علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با ویژگی های انقلاب صنعتی چهارم، ماهیت آن و مولفه های اصلی، تاثیر و تاثر آن از نظام های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و فناوری های پشتیبان کننده در عرصه بین المللی و ملی و تاثیر این تحولات بر حوزه فنی و حرفه ای در وزارت آموزش و پرورش ایران بیان کردند.

دکتر مهر علیزاده به بیان ده نظریه انقلابی در تاریخ دانش، حوزه های تغییر در انقلاب صنعتی چهارم، فناوری های مورد توجه در انقلاب صنعتی چهارم، پلتفرم ها و رده بندی پلتفرم هایی که اقتصاد را تسخیرکرده اند، تاثیر مولفه های انقلاب صنعتی چهارم بر حوزه های اقتصادی کشاورها در بخش های تولید، توزیع و مصرف، بازار کار، فناوری های نوین، بررسی و تحلیل زیر ساخت های اصلی اقتصادی ایران، ارزیابی میزان بلوغ شرکت های ایرانی در تحقق انقلاب صنعتی چهارم، تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر نظام علم و فناوری در ایران، تصویر کلان زیست بوم خلاق و نوآوری، وضعیت اقتصاد دانش بنیان ایران، آموزش های فنی و حرفه ای ایران متاثر از انقلاب صنعتی چهارم پرداختند  و در پایان سوالات اصلی را مطرح نمودند:

* تجارب جهانی برای جاری سازی استانداردهای انقلاج صنعتی چهارم در آموزش فنی و حرفه ای چیست؟

* آیا رشته های دوره آموزش فنی و حرفه ای آموزش وپرورش ایران در چهار زمینه )صنعت، هنر، خدمات وکشاورزی) که هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هرگروه دارای یک یا چند رشته اصلی میباشد، بر اساس استانداردهای انقلاب صنعتی چهارم بازسازی و بازنگری شده است؟

* برای بازنگری بر اساس استانداردهای انقلاب صنعتی چهارم در آموزش و پرورش چه اقداماتی ضروری است؟

در بخش دوم ارائه  مطالب آقای دکتر بهزاد بیگ پوریان کارشناس رشته ساختمان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش به ارائه مباحث اهمیت صنعت، نسل چهارم، مفهوم جامعه نسل پنجم، ادامه نسل چهارم، تحول در صنعت، صنعت تحول آفرین، مفهوم نسل پنجم بر اساس تحقیقات موجود، اهمیت روز افزون فناوری دیجیتال، تدوین سیاست های فعلی در سطح اروپا، ماهیت تدریجی دیجیتال، سازی در صنعت اروپا، تحقیقات اداره کل تحقیق و نوآوری کمیسیون اروپا، عناصر اصلی صنعت نسل پنجم، مزایای نسل پنجم، نقش جدید کارگران در صنعت، ارتقای مهارت و مهارت آموزی، بهره وری منابع برای پایداری و رقابت پذیری، تحقق انقلاب صنعتی نسل پنجم، سیاست های اتحادیه اروپا با محوریت انسان، اقدامات لازم برای گذار به سمت صنعت نسل چهار و پنج، ارتباط بین نسل چهار و آموزش ها و مهارت های فنی و حرفه ای، پنج تکنولوژی برای تحول و نوآوری در آموزش های فنی و حرفه ای، اقدامات کشور آلمان، انگلستان  برای تطابق فنی و حرفه ای با صنعت نسل چهار و پنج و نوع شناسی کشورها بر اساس فنی و حرفه ای دیجیتال پرداختند. در پایان این نشست نیز به سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.