برگزاری جلسه طراحی محیط یادگیری تکلیف محور

روز سه شنبه مورخ 1401/3/24 جلسه ای با  عنوان "طراحی محیط یادگیری تکلیف محور" در محل سالن جلسات طبقه هشتم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  با حضور دکتر مرتضی کرمی استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی  فنی حرفه ای و کاردانش برگزار گردید.

 افشار بهمنی مدیر کل دفتردر تالیف کتاب های درسی و فنی و حرفه ای و کاردانش در ابتدای این جلسه مهمترین مساله  مطرح در آموزش های فنی حرفه ای را انتقال یادگیری از محیط آموزشی به محیط کار دانست  و رویکرد حاکم  بر برنامه درسی را دغدغه اصلی بیان کرد.

مرتضی کرمی استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد روح حاکم بر آموزش های فنی و حرفه ای را جزئی نگر و تجربه گرایانه بیان کرد که دارای پیامدهای  بسیارمنفی برای این آموزش ها می باشد. انتقاد دیگری که مطرح نمودند، موضوع محور بودن آموزش های فنی و حرفه ای به جای مساله محوری بودن آن است که به شکل پررنگی مشاهده می شود و با توجه به موضوع محور بودن آموزش ها، اجرای آموزش های شایستگی محور دور از انتظار خواهد بود که درحال حاضر این شرایط در آموزش دانشجویان پزشکی و دانشگاه فرهنگیان مشهود است. همچنین از مشکلات دیگر آموزش های فنی و حرفه ای جزء نگری مفرط به جای کل نگری و کمبود سازگاری سازنده میباشند.

در ادامه ایشان به این نکته اشاره داشتند که برنامه های درسی ما در حال حاضر دانش افزا هستند در حالی که باید نتیجه محور باشد تا شایستگی اتفاق بیفتد در آموزش های شایستگی پرور باید بین کلاس درس و محیط کار ارتباط وسیعی وجود داشته باشد لذا باید از فربه شدن برنامه درسی جلوگیری و به سمت چابک سازی برنامه درسی  پیش رفت . وی در ادامه به توضیح دو مدل H و Z پرداختند که مدل Z را در گسترش تجارب یادگیری از کلاس درس به محیط واقعی مفید دانستند. در مدل Z هنرجو به صورت مطالعه موردی از همان ابتدا در کنار نظر وارد عرصه می شود .

دکتر کرمی به این نکته اشاره داشتند که محتوا به تنهایی باعث شایستگی محوری نیست و تجربه یادگیری باعث آن است، در نتیجه یکپارچه سازی در محیط یادگیری مورد نظر است که مدل Z  این مطلوب را تامین می کند. همچنین این نکته را متذکر شدند که مدل های یادگیری تکلیف محور، ‌مدل های کمک کننده به انتقال یادگیری به یادگیرنده هستند و یادگیری را کل نگر می سازند. وی خاطر نشان کرد که ورود به عرصه باید زمانی اتفاق بیافتد که دانش آموز مهارت لازم را کسب کرده باشد و ورود زود و دیر هنگام به عرصه را خطرناک دانستند. در پایان جلسه ایشان پاسخگوی سوالات کارشناسان دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای بودند.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.