نشست تخصصی روسای گروه های پژوهش و برنامه ریزی دفترتالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با معاون آموزش متوسطه

 

نشست تخصصی روسای گروه های پژوهش و برنامه ریزی دفترتالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با مهندس محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه روز سه شنبه 1401/1/16 در معاونت آموزش متوسطه برگزار گردید.در این نشست آقای مهندس کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کردند که براساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نامگذاری سال جدید بعنوان سال " تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین " فرصت ارزشمندی برای توجه به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی ایجاد شده است. از طرف دیگر رویکرد اصلی این معاونت پژوهش محوری و مهارت آموزشی ترسیم شده است. با توجه به ماهیت مشارکتی آموزش های فنی و حرفه ای نهادهای عمومی غیردولتی یک وجهه اجتماعی ویک وجهه اقتصادی دارند و درآمد اقتصادیشان صرف خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی در کشور میشود که خیلی اتفاق خوبی است. بنیاد شهید، ستاد اجرایی و شهرکهای صنعتی به صورت واقعی فرصتهای خیلی خوبی را برای توسعه آموزشهای مهارتی پیش روی ما قرار داده اند که باید به صورت واقعی از این فرصتها بهره مند شد.

وی افزود که متاسفانه سالهای گذشته در برنامه های توسعه  مخصوصا در برنامه پنجم و ششم توسعه وضعیت خیلی خوبی در برنامه ریزی نداشتیم و در برنامه ششم بدترین حالت را در نظام برنامه ریزی داشتیم، برنامه هفتم یک فرصت خیلی خوب پیش روی ما می باشد و باید همه ظرفیتها پای کار بیایند و با الگو گرفتن از برنامه سوم و چهارم  توسعه بتوانیم برنامه های خوبی را پیش بینی کنیم. ممکن هست سهم آموزش و پرورش خیلی زیاد نباشد ولی اینکه چقدر بتوانیم نقش آفرینی کنیم و موضوعات بحث حوزه معاونت آموزش متوسطه را در برنامه لحاظ کنیم بحث دیگری است. ایشان تاکید کردند که جنس برنامه ها نباید توصیه ای باشد، در طی این سالها جنس بیشتر برنامه ها توصیه ای بوده، یک مصوبه گرفتیم و خودمان را بدهکار همه کردیم در صورتی که هیچ ظرفیتی را برای کمک به آموزش و پرورش نیاوردیم. در صورتی که از این ظرفیت قانونی بخصوص برنامه توسعه باید به گونه ای استفاده کنیم که همه ملزم باشند تا کمک حال آموزش و پرورش باشند. همچنین برای اجرایی کردن سند تحول باید قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد اما درحال حاضر برای اجرای سند تحول یک بند قانونی در دولت مصوب نشده و در قانونهای توسعه کشور نیز وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور نیروهای خوبی که در مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش هستند روزهای خیلی خوبی رقم بخورد و این تعاملات بیشتر بین دو معاونت صورت پذیرد تا در فرصتی که پیش رو داریم بتوانیم در این عرصه یک گام عملیاتی رو به جلو داشته باشیم زیرا همیشه ادعای تعامل و همکاری وجود داشته ولی به معنای واقعی شکل نگرفته است.  همچنین به ضعف جدی در کل وزارت آموزش و پرورش در خصوص به هم گره نخوردن ارتباطات اشاره نمودند که باعث میشود تصمیمات جامع و کامل صورت نگیرد و این  بخشی نگری را آفتی برای  آسیب به نظام تعلیم تربیت بیان کردند.

ایشان به اتفاق خیلی خوبی که در کشور در موضوع آموزش حضوری رقم خورد اشاره نمودند؛ که بعد از دوسال و یک ماه توانستیم مجددا به مدرسه برگردیم و قطعا ممکن است اشکالاتی در این بحث وجود داشته باشد، ولی علی رغم کلیه مشکلات، بازگشایی بسیار خوبی بود و به صورت میانگین بیش از 75 الی 80 درصد مدارس کشور بازگشایی شدند. مدارس ابتدایی، دبیرستانهای دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه، هنرستانها و مدارس سمپاد بازگشایی شدند و دانش آموزان حضور داشتند. ایشان معتقدند که اگر این یک ماه و نیم آموزش حضوری برقرار نمی شد در سال آینده با مشکل و چالش رو به برو می شدیم و اکنون زمینه ای را برای آموزش حضوری فراهم آوردیم تا در سال تحصیلی آینده بتوانیم آموزش کاملا حضوری داشته باشیم. مشکلاتی وجود خواهد داشت ولی حمایت همه جانبه رسانه ها و دست به قلم شدن بزرگان، شبکه های آموزشی بابت این موضوع بسیار مهم است و ما باید موضوع بازگشت به مدرسه را برای نگاه تربیت نسلی حتما مد نظر داشته باشیم.

در ادامه جلسه آقای افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش بابت اقداماتی که در این زمان کوتاه در مجموعه ستادی بستر سازی شده و بسیار پر رنگ است تشکر کردند و بر اهمیت بحث گفتمان سازی در حوزه اهمیت آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی تاکید نمودند. ایشان ابراز کردند که وزیر محترم آموزش و پرورش بر اصول و اولویت های اصلی این آموزش ها واقف هستند و ازطرفی این گفتمان ها در قالب یک حکمرانی یکپارچه شکل گرفته است و نقش آفرینی معاون آموزش متوسطه در این موضوع پررنگ بوده است. ایشان افزودند که در اواخر سال گذشته دستاوردهایی از جمله حمایت و مشارکت سایر دستگاهها و نقش آفرینی وزارت کشور و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاهای در آموزش های فنی و حرفه ای را داشتیم و هر روز در حال پر رنگ تر شدن است که با اهتمام معاونت متوسطه و مجموعه ستادی در قالب حکمرانی یکپارچه این موضوع بهتر خودش را نشان خواهد داد. در بحث سیاستگذاری برنامه های درسی هم در دو بعد دنبال می شود که امید است با ثبات بیشتر ساختار سازمانی، اداری و مطالعاتی همه معاونتهای وزارتخانه این موضوع زودتر محقق شود. یکی بحث اصلاح و بهبود وضع موجود از لحاظ طراحی دوره میباشد که درحال شکل گیری است تا برای مهر ماه دست پر باشیم.ودیگری طراحی دوره تحصیلی دوم متوسطه به صورت مبنایی و اساسی با در نظر گرفتن هر سه شاخه است که امیدواریم در این وادی بتوانیم  نقش و رسالت خود را خوب محقق کنیم و امیدوارم این تعامل مشارکت و همدلی خودش را بیشتر نشان دهد.ایشان در خصوص بازگشایی مدارس گفتند که علی رغم ضعف در تامین زیر ساختها همین شجاعت و اهتمام ویژه برای بازگشایی مدارس به عنوان یک اصل کاملا درست و مبنایی نشان از روحیه گام دومی می باشد. امیدوار است در تامین زیرساختها نیز برای سال تحصیلی جدیدمعاونت آموزش متوسطه و ابتدایی با حمایت جدی ستاد و دولت بتواند زیر ساختها را به طور مطلوب محقق کند.

خانم معصومه رضوانفر معاون دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن تشکر بابت تلاش مجدانه و همکاری های خوبی که در سالهای گذشته صورت گرفته است گفتند که برای تحقق بخشی از شعار سال " تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" که واقعا یک قسمت آن کاملا به آموزشهای فنی و حرفه ای، دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارتباط دارد، بتوانیم در تحقق آن تمام تلاشمان را انجام دهیم.

خانم بشری گلبخش رئیس گروه هنر دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش بر تعامل مستمر دو دفتر برنامه ریزی درسی و آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش تاکید کردند و یکی از مشکلات را ضعف داده کاوی و تحلیل های آماری اعلام کردند. آمارهای دقیق و به روز از هنرستان ها، هنرآموزان، هنرجویان، فضا، امکانات و تجهیزات در برنامه ریزی درسی بسیار اهمیت دارد.

در ادامه جلسه خانم معصومه صادق تاکید کردند که بجای دنبال کردن کمیت رشته ها به فکر کیفیت اجرای رشته های موجود، با قدمت و بنیادی  باشیم و به آنها بها دهیم زیرا صرفا اضافه کردن رشته ها در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش بدون کیفیت بخشی به آموزش های موجود کاردرستی نمی باشد.

خانم کبری نورشاهی رئیس گروه بازرگانی و امور مالی دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش نیزتاکید کردند که امار دقیق باعث بهینه سازی وظایف میگردد. ایشان گفتند که دررابطه با رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش نیازسنجی آموزشی برای رشته های موجود انجام شود . همچنین اشاره کردند به ساماندهی تجهیزاتی که در سال جدید به رشته ها تعلق گرفته و در نظام جدید باید برای رشته های فنی و حرفه ای کارگاههای مجهز وجود داشته باشد.

آقای محمودیان کارشناس رشته مکانیک‌خودرو در دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفتند سرمایه های انسانی در هنرستان ها نیاز به توجه جدی دارند و به ویژه در زمینه توانمندسازی هنرآموزان و جذب استادکاران برنامه ویژه ای نیاز است. همچنین در بخش تجهیزات هنرستانها، قدیمی و فرسوده شده اند. توجه به نیاز های زیرساختی هنرآموزان و استادکاران در کارگاه ها مطابق با تغییرات کتابهای درسی بسیار مورد نیاز و قابل اهمیت است لذا باید نیروی انسانی و تجهیزات مناسب و بروز استفاده شود.

 

کلیدواژه: 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.