دوره مجازی اشاعه برنامه درسی ترکیبی رشته صنایع دستی – فرش

دوره مجازی اشاعه برنامه درسی ترکیبی رشته صنایع دستی – فرش روز دو شنبه 1400/11/4 از ساعت 13 الی 16 با حضور معاون هنر، خدمات و کشاورزی دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ، رئیس گروه هنر این دفتر، اعضای دبیرخانه کشوری صنایع دستی، سرگروه ها و 37 نفر از هنرآموزان از 11 استان کشور ( اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران و یزد) برگزار شد.

در ابتدای جلسه خانم رضوانفر معاون دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن خیر مقدم به حاضرین سیاست های دفتر، هدف از برگزاری وبینار و انتظاراتی که از شرکت کنندگان می رود را تشریح نمودند . ایشان تاکید کردند این وبینار در راستای اشاعه و تبیین برنامه درسی ترکیبی رشته صنایع دستی – فرش، ویژه 1400-1401 برگزار می شود و در آن راهکارهای آموزشی متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا و پسا کرونا برای هنرآموزان و دست اندرکاران آموزش ارائه می گردد و انتظار می رود شرکت کنندگان اطلاعات بدست آمده را در اختیار سایر هنرآموزان هم رشته خود قرار دهند.

در ادامه جلسه خانم بشری گل بخش رئیس گروه هنر دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش  به تشریح جایگاه و وظایف دفتر تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تبیین برنامه درسی ترکیبی رشته پرداختند .ایشان رویکرد جدید در نظام آموزشی فنی و حرفه ای ( شایستگی محور )، تعریف اصطلاحات جدید، ساختار و زمان آموزش در نظام 6-3-3 هنرستانها ، اجزای بسته تربیت و یادگیری و کابرد هریک، چگونگی مدیریت عناصر زمان و مکان در آموزش ترکیبی، خوشه های محتوایی دروس، ویژگیها و کاربرد رمزینه های سریع پاسخ و اهمیت آنها، ‌ نقشه محتوایی و انتظارات در شرایط آموزش مجازی و نیمه حضوری را با مثالهای عینی برای شرکت کنندگان، بیان کردند .

آقای نصراله تسلیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه و مدرس دیگر دوره به تشریح مواد، منابع، ابزار و رسانه های تربیت و یادگیری پرداخته و راهبردها و روشهای تربیت و یادگیری را در شرایط کرونا و پسا کرونا تبیین کردند . ایشان افزودند آنچه در این رویکرد بسیار مهم است عملکرد هنرجویان است که می بایست توسط هنرآموزان ابتدا هدایت و سپس مورد سنجش قرار گیرد و به نقش هنر آموز، مدیر هنرستان، شرکای اجتماعی، فضا و تجهیزات و محیط تربیت و یادگیری اشاره نموده و اهمیت هر یک را برشمردند..

در بخش دوم وبینار خانم بشری گل بخش به تشریح الزامات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مبتنی بر شایستگی پرداخته و اصول حاکم بر آن، چرخه شایستگی، تعاریف و نمونه های استاندارد عملکرد، سطوح شایستگی، نتایج ممکن، انواع سنجش در آموزش مبتنی بر شایستگی، سنجش عملکردی، ساختار دروس و مقیاس نمره دهی را تبیین کردند. همچنین به یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته در "اصلاح ماده 5 تبصره1 آیین نامه آموزشی متوسطه دوم" است اشاره نمودند؛ که طبق آن آموزش دروس خوشه شایستگی در شاخه فنی و حرفه ای و آموزش استاندارد های مهارتی در شاخه کاردانش اگر به هر دلیلی تا پایان خرداد ماه به اتمام نرسد تا پایان شهریور همان سال فرصت آموزش و ارزشیابی مجدد به هنرجویان داده شده است . سپس به تشریح پروژه عملی تکمیلی وبینار و چگونگی انجام و تحویل آن به دبیرخانه کشوری رشته پرداختند .  همچنین با همکاری خانم متولی کارشناس دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای دو نفر از هنرآموزان در زمان پرسش و پاسخ در نظر گرفته شدهَ وبینار، به ارائه تجربیات خود در این رشته، فضای مجازی و نیمه حضوری پرداختند .

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.