ارسال شده توسط مدیر سایت در .
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی فنیوحرفه ای و کاردانش گفت: رمزینههای سریع پاسخ یکی از اهداف آموزشی در چرخشهای آموزشی است و در همین راستا تاکنون 126 عنوان کتاب در این شاخهها به این رمزینهها مجهز و متصل شدهاند.
مهندس افشار بهمنی در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص تعداد رمزینههای سریع پاسخ بارگذاری شده در کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش اظهار داشت: برای سال تحصیلی جاری، به منظور تکمیل بستههای تربیت و یادگیری، غنابخشی به محتواها و بهرهبرداری از طریق رمزینههای سریع پاسخ، 126 عنوان کتاب درسی این دو شاخه برنامهریزی و اجرا شد. از این تعداد، 16عنوان در شاخه کاردانش و 110عنوان در شاخه فنیوحرفه ای بود. رمزینههای سریع پاسخ در ابتدای هر پودمان کتاب درسی پیشبینی شده و در نهایت هر کتاب پنج پودمان یا پنج رمزینه سریع پاسخ دارد.
رمزینه سریع پاسخ ابزاری برای دسترسی به محتواهای غنابخش
وی ادامه داد: رمزینه سریع پاسخ محتوای کتاب درسی و محتوای یادگیری را غنابخشی، تکمیل و توسعه میدهد. برای اینکه بتوانیم رمزینههای سریع پاسخ را در قالب محتوای کاملتری عرضه کنیم برای هر کتاب درسی یک «فیلم آموزش هنرجو» مشتمل بر 90 دقیقه فیلم آموزشی شامل نمایشی از مهارتهای حرفهای و شغلی هر پودمان، تولید کردیم. سپس این فیلم در قالب قطعات 5 تا 7 دقیقه ساماندهی شد که هر کدام از قطعات مراحل کاری مشخص در هر پودمان را غنابخشی می کند.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی وحرفهای و کاردانش با اشاره به تولید بیش از 6600 دقیقه فیلم در طول یکسال گذشته، گفت: در جهت محتواسازی کارهای دیگری را نیز دنبال کردیم؛ مثلاً فیلمهایی که از دستگاههای مختلف اجرایی مثل جهادکشاورزی، وزارت کار، مرکز پژوهش وزارت کار و بخشهایی مثل نیروی دریایی سپاه و سازمان بنادر که در اختیارمان قرار گرفته بود را مورد ارزیابی قرار دادیم و با توجه به اهداف آموزشی که در کتابها داشتیم از برخی از محتواها در قالب تدوین فیلمهای آموزشی استفاده کردهایم. ضمن اینکه بهدنبال غنابخشی کاملتر 600 قطعه از محتواهای تعاملی در قالب موشن، انیمیشن و اینفوگرافی بهسازی شد که سابقا در دفتر انتشارات و فناوری سازمان تولید شده بود.
دلایل اجرایی نشدن رمزینههای سریع پاسخ برای همه کتابهای درسی
وی ادامه داد: با توجه به تکثر، تنوع و تعدد عناوین درسی حدود 365 در شاخه فنیوحرفه ای و حدود 139 عنوان در شاخه کاردانش؛ برنامهریزی ورود آزمایشی برای تولید محتوا داشتیم. البته باید در نظر داشته باشیم که این حجم از محتوا در حوزههای مهارتی یا شغلی و حرفهای وجود ندارد و یا متناسب با اهداف آموزشی ما نبوده و باید به سمت تولید میرفتیم. تولید چنین محتوای عظیمی در یک فرایند 6 ماهه کار بسیار سنگین، طاقتفرسا و زمانبری است کما اینکه فرایند تولید محتوا برای رمزینههای سریع پاسخ با مشارکت دستگاهها و هنرستانهای مختلفی بوده است.
افشار بهمنی گفت: تولید همه عناوین در یک مقطع زمانی 6 ماهه امکانپذیر نبود و به کیفیت محتواهای تولید شده آسیب میرساند؛ اما امیدواریم در 6 ماهه دوم سال بتوانیم برای تولید سایر عناوین اقدام کنیم. هدف ما تنوع بخشی به محتوا بوده یعنی صرفا از اینفوگرافی استفاده نکردیم بلکه در فیلمهای آموزشی از انیمیشن، موشنگرافی نیز استفاده شده است.
وی افزود: پژوهشگران فنیوحرفهای و همچنین مولفان و تولیدکنندگان محتوای آموزشی نسبت به حوزههای عمومی و نظری، بسیار کم و محدود هستند. محتواسازی در حوزه شغلی و حرفهای نیاز به مولفان و پژوهشگران خبرهای دارد که تعداد ایشان محدود است. این مسئله باعث می شود با دقت بیشتری ورود کنیم.
مدیرکل دفترتالیف کتابهای درسی فنیوحرفه ای و کاردانش با تاکید بر محور چرخش های آموزشی ادامه داد: در این چرخش ها از کتاب محوری به برنامه درسی محوری و از کتاب محوری به بسته تربیت و یادگیری می رسیم. فیلمهای آموزشی هنرجو و کتاب الکترونیکی از اجزای این بستهها هستند. با توجه به تمرکز ما بر روی محتوای کیفی، 200 عنوان کتاب درسی هم در قالب کتاب الکترونیکی تولید و عرضه شد؛ که قابلیت بهرهبرداری از رسانههای غیرمکتوب را در ارتباط با یک محتوای pdf بیشتر نشان میدهد و قابلیت بهرهبرداری درصفحات وب را نیز دارد و هنرجویان میتوانند حتی در گوشیهای همراه یا لپتاپ یادداشتبرداری کنند.
برنامه های آینده دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش
وی افزود: هم اکنون در تکمیل اجزای بستههای آموزشی از قبیل فیلم، نرمافزارهای آموزشی و شبیهسازها هستیم که امیدواریم در6 ماهه دوم سال و سال آینده به اتمام برسد و تولید محتواها بر بستر AR را در حوزه شبیهسازی بهعنوان یکی از دستاوردهای آموزشی معرفی کنیم و به کتابهای درسی موجود، لینک دهیم؛ بهویژه در آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی که کتاب فیزیکی در کنار فیلمهای آموزشی و برنامههای شبیهساز تکمیل می شود و محوریت کار هنرجویان در کارگاهها محسوب شود.
- 504 مرتبه بازدید
نظر دهید