برگزاری سومین جلسه شورای راهبری دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش

 

سومین جلسه شورای راهبری دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش روز 4 شنبه ساعت 8 الی 11 برگزار گردید. در این جلسه آقای دکتر محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری، آقای دکتر بهمنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی وحرفه ای وکاردانش، معاونین و کارشناسان دفتر، اساتید و خبرگان بخش های غیردولتی، سازمان فنی و حرفه ای کشور، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی فنی و حرفه ای و مهارتی حضور داشتند.
آقای دکتر محبی تاکید نمودند که این جلسه نوعی اعتبار بخشی و اعتبار یابی جهت احصاء است تا مشکلات برنامه  رفع گردد و باید بازنگری ها بر مبنای دلایل و استدلال های علمی و پژوهشی متقن وطی فرایند مشخص علمی و بر اساس واقع بینی و واقع نگری صورت بگیرد که این بازنگری ها قطعا تبعات مثبت تحولی در پیش خواهند داشت. 
در ادامه آقای دکتر بهمنی بیان نمودند که تغییرات شاخه فنی و حرفه ای با رویکرد اصلاح و بهبود و توجه به نارسائی های اولویت دار می باشد ولی در بحث کاردانش عمیق تر و دقیقتر و به کمک دوستان در شوراهای برنامه ریزی درسی، کمیسیون های تخصصی رشته ها و گروه های کانونی آن مطالعاتی را انجام دادیم. 
آقای دکتر دوراندیش بر استلزامات و اداب بازنگری پژوهشهایی که در برنامه های قبلی انجام گرفته تاکید نمودند و به یکی ازنقاط قوت برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش که 5 درس شایستگی های غیر فنی هست اشاره نمودند.
آقای مهندس آذر کیش بیان نمودند که اگر تغییرات زیر ساختی بخواهیم بدهیم کشور اصلا این کشش را  ندارد و از ساختار قبلی ما هنوز زمانی نگذشته که بخواهیم تغییر دهیم ولی ادغام و ایجاد رشته های جدید مشکلی ندارد وتلفیق شایستگی های فنی و غیر فنی می تواند در دستور کار باشد چون مغایرتی ندارد. ایشان ادامه دادند که در کاردانش حتما ضرورت بازنگری و بهبود وجود دارد. درکشورهای پیشرفته قوانین از بنگاههای اقتصادی حمایت میکند متناسب باشهروندی که میخواهد تربیت کند.اگر بخش خصوصی بخواهد وارد شود باید مجلس قوانین مشوق لحاظ کند باید اصل قوانین ما از آموزشها، فارغ التحصیلان؛ مشارکت بنگاههای خصوصی حمایت کند.
آقای مهندس منصورنیا نیز در این جلسه مواردپیشنهادی را در خصوص بازنویسی سند ارائه نمودند وبیان کردند که آموزشهای نرم باید به طور جدی مانند مایع میان بافتی در بین آموزشها  و همه جا حضور داشته باشد . 

آقای مهندس فیضی نیز بر مزیت آموزش و پرورش درطراحی بسته های آموزشی و طراحی فعالیتهای مناسب جهت آموزش های نرم در دل بسته های آموزشی اشاره نمودند و گفتند که توافق جهانی این است که این مهارتها باید تلفیق شوند.
آقای دکتر براری در این جلسه بیان کردند که محیط کسب و کار تغییر کرده و فضای آموزش بسیار عقب است ودر حال حاضر بازار کار بدنبال افراد چند مهارتی می باشد.
آقای دکترخلاقی اظهارکردند که هر طرحی بدون پشتیبانی و استلزامات قانونی ناموفق میماند در آموزش و پرورش ما نیاز سنجی و پژوهش به چه شکلی انجام میشود ما نیازمند سیستمی هستیم که مرتب رصد کند.
در ادمه آقای دکتر نویدی تاکید نمودند که باید به گروه هدف، به بضاعت آموزش و پرورش، به منابع تجهیزات و فضا نیز توجه کنیم سپس برنامه ریزی نماییم. اگر قصد جدی برای بازنگری داریم باید بتوانیم برای هر رشته به صورت تفکیکی توجیه تفصیلی داشته باشیم .
آقای دکترکفاشان در ادامه جلسه و با برقراری ارتباط آنلاین به دامنه اختیارات و امکانات و شرایط برای برنامه ریزی تاکید نمودند.
آقای بدیعی نیز به مباحث آمایش منطقه ی و نیاز بازار کار، زیر ساختهای فنی و امکانات و بدنه آموزش و پرورش و امکان پذیر بودن دراجرا اشاره نمودند.
آقای مهندس آریانپور در این جلسه بر و ضوح و ساماندهی اهداف واضح شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تاکید کردند. 
آقای دکتر رون نیز درانتهای این جلسه بر اهمیت بحث انتخابی و بوم و آمایش سرزمینی بسیار تاکید کردند و بیان نمودند که باید با دید کامل و بنیادی مبتنی بر زیرساختها جلو برویم و بر لزوم توجه به شایستگی های فنی معطوف به کار، شایستگی های غیر فنی معطوف بکار، شایستگی های مادام العمر و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره نمودند.

کلیدواژه: 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.