ارسال شده توسط مدیر سایت در .
مهندس افشار بهمنی مدیرکل دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری فنی و حرفهای و کاردانش گفت: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزههای تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم.
افشار بهمنی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که روز 22آذر روی آنتن شبکه آموزش رفت، با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است، گفت: تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمان بر است و در یک نظام تربیتی محقق نمیشود این کار توسط یک ارگان صورت نمیگیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دورههای ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل میگیرد.
بهمنی افزود: اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت شود کارآفرینی را محقق میسازد. دفتر توسعه کارآفرینی سیاستهای مربوط به اکوسیستم را دارد و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه شکل میگیرد. فعالیتهای این نهاد را که در حوزه کارآفرینی دیدم باشگاه کارآفرینی را بررسی کردم که 3 هزار و 500 دانش آموز را با هر کیفیتی آموزش میدهد، اما ما حدود 15 میلیون دانش آموز داریم که 2 هزارم درصد میشود.
ایشان اضافه کرد: در عمر 14 ساله یک نهاد کارآفرینی این آمار و شاخص جذابی نیست. پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است اگر این کار را برای معلمان کارآفرینی انجام میدادیم خوب بود.
وی ادامه داد: سند گام دوم راههایی را برای حل این مسالهها باز کرده است، اما در 40 سال گذشته آموزش و پرورش خواسته و ناخواسته سیبل شده و مطالبات را به آموزش و پرورش ربط دادیم.
بهمنی افزود: ما در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را داریم. اکنون طرح بوم طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که 2ساعت از مدرسه برای فعالیتهای میان رشتهای آزاد شده است.
ایشان با بیان اینکه رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی تربیتی است گفت: نظام برنامه ریزی درسی یک نظام پویا به روز است و صرفا روی کتاب توجه نکردیم اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال 79 مقایسهای داشته باشیم آن را مفید میبینیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به رویکردهای تحولی سازمان و عناوین کتب توجه کنیم گفت: ما در سازمان پژوهش رویکرد را تغییر دادیم و بسته بادگیری را تدوین کردیم. رکن اصلی این بسته پوشه کار هنرجویان است که معیار نمره دهی میشود. اکنون بین 5 تا 7 هزار معلم این کتاب را درس میدهند.
بهمنی گفت: درباره معلم محور بودن باید گفت که اصل ریشه مشکلات زیرساختهای پژوهشی، داده ورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است استانداردهای برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه به صورت تیمی تولید میشود در حال حاضر 617 عنوان تولید محتوا کردیم و بیش از 1700 نفر در آن مشارکت داشتند.برای برطرف کردن چالشهای زیرساختی، باید مشارکتها را توسعه دهیم همچنین شرکای اجتماعی باید پای کار بیایند برای استاندارد فضا و نرمها نیز باید ارگانها پای کار باشند.
وی ادامه داد: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزههای تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از ابتدایی افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم.
بهمنی با بیان اینکه در نظام برنامه ریزی متمرکز کار میکنیم گفت که باید به سمت کاهش تمرکز برویم. وی ادامه داد: شایستگیهای غیرفنی و مهارتهای نرم را در کتابهای درسی با عناوین مختلف دیگر داریم.
منبع:خبرگزاری دانشجو
- 519 مرتبه بازدید
نظر دهید