برگزاری نشست هم اندیشی " به سوی سیاست های نوین آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش "

نشست هم اندیشی " به سوی سیاست های نوین آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش " روز سه شنبه 12 آذر ماه از ساعت 14 الی 17 در معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری با حضور اساتید، صاحب نظران، خبرگان و نخبگان آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش برگزار گردید.در ابتدای این نشست آقای مهندس بهمنی سرپرست دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن بیان این مطلب که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال مطالعات توسعه ای برای طراحی دوره های تحصیلی و بخصوص ایجاد تحول مبتنی بر تمدن سازی اسلامی – ایرانی و بومی در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش می باشد و از طرف دیگر رویکرد آقای دکتر ملکی معاون محترم طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان ورویکرد ابلاغی آقای دکتر ذوعلم ریاست محترم سازمان ) جذب مشارکت حداکثری، توجه به تجارب گذشته و بهره برداری ازنظرات صاحب نظران و با تجربه های این عرصه است) می باشد، اشاره نمودند که به دنبال راهبرد ها و راهکارهای اساسی نظام آموزش تربیت فنی و حرفه ای به شرح زیر میباشند:

1- ائتلاف با شرکای اجتماعی آموزش های مهارتی

2- ایجاد نهضت مهارت افزایی با توجه به رویکرد تلفیق در آموزش های عمومی و نظری

3-  تقویت حکمرانی محلی

4- تقویت و بهره برداری از جایگاه بخش خصوص، توسعه مشارکت ها

5- ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای

 6-تناسب آموزش ها با نیاز جامعه و توجه به تغییرات سریع آن

در ادامه ایشان بیان کردند که ایجاب می کند تا مسائل و اولویت های آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را با همفکری در قالب تحلیل وضعیت موجود و راهکارهای مناسب برای آینده این آموزش ها استخراج شود و برای تحولاتی که به نوعی تکمیل کننده گام های گذشته است و میتواند گامهای قبلی را پوشش دهد و ضمن برطرف نمودن نواقص آنها نسبت به توسعه نقاط قوت اقدامات سازنده ای صورت گیرد، بهره برداری شود.در ادامه  نشست حضار به بیان نقطه نظرات خود، تحلیل وضعیت موجود، تحلیل وضعیت مطلوب و راهکارها پرداختند:

مهندس کاظمی معاون توسعه منابع و پشنیبانی: بر توجه به قانون جامع نظام اموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی، توجه به نظام صلاحیت حرفه ای، حضور نماینده سازمان پژوهش درکمیسیون های صلاحیت های حرفه ای و سنجش و نظارت شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی اشاره نمودند.

دکتر پورکمالی معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی: برتغییرات سریع و وسیع استانداردهای مشاغل، عدم پوشش تمامی استانداردها و حرفه ها ومشاغل در برنامه های درسی و آموزشی ) تعدد و تکثر رشته های فنی وحرفه ای وکاردانش و نیاز به هزینه های زیاد (، انعطاف در برنامه ها ورشته ها، پوشش نیازهای جامعه و تخصیص نیازهای خاص فردی ومنطقه ای به صورت برنامه الحاقی، معماری کلان در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای و متناسب با رشته های عام داشته باشیم و متناسب بارشته های خاص برنامه های الحاقی به برنامه اصلی در نظر گرفته شود، تعریف رشته های عام و در کنار آن مهارت های خاص اشاره نمودند.

آقای دکتر شریعت مشاور وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی و دبیرکمیسیون صلاحیت حرفهای شورای عالی آموزش وتربیت فنی وحرفه ای ومهارتی: تنوع و تکثر در دستگاه های حاکمیتی و البته فاقد مدل همکاری، خروجی کار ما برای اموزش های مهارتی را معطوف و متناسب با بازار کار، شعار سازمان جهانی، طراحی مدلی برای مشارکت همه ذینفعان، بهره برداری در بخش های خصوصی مناسب نبوده است.ما هنوز متاسفانه قانون کار سال 68 را اجرامیکنیم. درآینده پلتفرم های اینترنتی است که بسترکارها می شود.مفاهیم جدید درحوزه بازار کار و روابط کار دارد شکل میگیرد.

خانم آریا نژاد سرپرست حوزه تربیت ویادگیری فرهنگ و هنر:بر اجرا ناقص بسیاری ازبرنامه ها، کاردانش حالت شعاری پیدا کرده است.ارزشیابی از برنامه های درسی موجود، تحلیل داده های بازار کار اشاره کردند.

آقای دکتر نویدی رئیس گروه مطالعات فنی وحرفه ای پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش:حرف ها تکراری شدهاست و عمل در این بخش کمرنگ، کیفیت اموزش عمومی که شالوده هایی که برای فنی حرفه ای و اموزش های تخصصی است را نتوانستیم تضمین کنیم. این اموزش های تخصصی را اینقدر علیرغم نداشتن امکانات انقدرگسترش دادیم که لوث شده. اموزش های تخصصی دراموزش پرورش موفق نخواهد شد باتوجه به بافتی و منابع وفرهنگی که داریم مخصوصا تخصص های  باریک مثل انچه درکاردانش داریم.من این کار را اتلاف منابع اتلاف منابع و نادانی مسئولان است.ایشان بر مطالعه وضع موجود و تهیه گزارش جامع و کاملی از تمامی رشته ها وشاخه ها تاکید کردند.

دکتر حسینی عضو گروه مطالعات فنی وحرفه ای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: سیاست گذاری دو رویکرداست یکی جامع یا متمرکز است مثل کاری که الان داریم انجام میدهیم و یک رویکرد تدریجی که اصطلاحا اکتورها یا پلیرها در بافت و موقعیت سیاست ها را تعیین می کند. مسائل ما نو ظهور است در حالی که باید بر اسناد بالادستی که سلب و انعطاف کمی دارندتکیه بزنیم. سیاست گذاری متمرکز نتیجه چندانی نداردباید رویکرد تدریجی در سیاست گذاری بکارگرفته شود.

مهندس عبدالله زاده نماینده دفترطراحی و تولیدبسته های یادگیری فنی و حرفه ای وکاردانش: ناهماهنگی بزرگ بین حوزه هایی که تاثیر گذار هستند در چرخه تولید ومصرفآموزش های فنی و حرفه ای،  مدرک گرایی. در این جمع کمتر کسی حاضر است فرزندش در فنی حرفه ای تحصیل کند چون جایگاه اجتماعی فنی و حرفه ای با همین قوانین در جایگاه مناسبی نیست، برنامه ریزی دقیق بر مبنای نیازهای بازار کار باید باشد.

آقای مهندس معلم زاده بازنشسته معاونت آموزش متوسطه: فنی حرفه ای مدافع در صحبت زیاد دارد اما در عمل مشاهده نمی شودچون صحبت ها وقتی به هزینه می رسد و برخورد برخی منافع می رسد وضعیت شکلش عوض میشود. به فنی حرفه ای لطمه شدید وارد شد که چندسال دیگر خودش را نشان میدهد. ضمن توجه به قانون خود آموزش وپرورش قانون ساز باشد .

دکتر پایگانه بازنشسته دانشگاه شهیدرجایی: برعدم توجه به کارکارشناسی و تصمیم گیری انفرادی مدیریتی فقر شدید تجهیزات اشاره کردند .آلمان هم نتوانست تجهیزات بگذارد و سیستم دوال را اورد و گفت ما صنعت زیاد داریم. برگزاری دوره های توانمند سازی درتمامی سطوح رویکرد کارشناسی و کار تیمی باشد.

دکترخلاقی پژوهشگر ومدرس بازنشسته دانشگاه شهیدرجایی :در سه تغییر نظام قبل و در حال حاضر مسئله یکی بوده و حل نشده است چون از  زیرساخت هامغفول بودند. فنی حرفه ای باید دائم خود را منطبق با محیط کار و صنعت و فناوری بکند .وقتی کیفیت اموزش فنی حرفه ای برودبالا منزلت اجتماعی ان هم بالا می رود.و به توسعه زیرساخت ها در تمام ابعاد پژوهشی، مالی، داده پردازی، ارتباطی و... تاکید کردند.

مهندس نیک نژاد معاون دفتر طرح وبرنامه سازمان پژوهش: زیر ساخت ما این است که داریم در کشور در سه جا بودجه کلان میدهیم ولی باز هم نتیجه نمیدهد چون با هم نیستیم و باید هم افزایی ایجاد شود. بحث فنی و حرفه ای که به تازگی در ان اقداماتی انجام شده و در ان شعار های خوبی دادیدم ولی در موقع عمل خراب کردیم . در بحث جنرال کردن رشته های فنی و حرفه ای که سال هاست صحبت ان شده وقتی به سمت ان در شورای عالی رفتیم اخر سر به خانه اول خود بازگشتیم. اصلا به کل ان را فراموش کردیم در صورتی که همین نکته میتوانست کمک کند. در بحث کاهش کتاب های درسی قرار نبود که اینگونه باشد چون همه ما میدانیم که در اموزش های فنی حرفه ای اموزش با کتاب حاصل نمی شود باید ان را عملی کنیم . یک هنرستان خوب بر اساس سیستم دوال المان داشته باشیم و همان الگو شود و بقیه هم ببیند که می شود.

مهندس زبیدی هنرآموز استان البرز:آیا تا جایی که امکان بوده امور را به مردم واگذارکردیم یانه؟ تعریفمان از شغل در اینده را روشن کنیم.اینکه شغل در هفت سال دیگر چه معنایی دارد و فرد 7 سال دیگرچه خصوصیت هایی دارد؟ ایا سرعت اموزش با سرعت علوم یکسان است یا نه فارغ التحصیلان فعلی کیفیتشان چیست لازم به یک پژوهش مستند است

مهندس صالحی پور:هنرآموز استان گیلان درچالش تربیت نیروی انسانی .عمل مبتنی بر صداقت و دلسوزی وهمکاری و هم افزایی ایجاد ارتباط آموزش و بازارکار اشاره کردند.

دکتربارانی مدیرکل برنامه ریزی دانشگاه فنی و حرفه ای: برتغییرات نسلی که 5سال یکبار و عدم تناسب رشته ها و بازار کارتامین تجهیزات به صورت موازی کاری باهزینه های بالا است اشاره نمودند.حذف بسیاری ازمشاغل، عدم جذب هنرجویان فعلی از طرف صنعت کیفیت بخشی و عمومیت آموزش ها، بهبود هدایت تحصیلی تعریف جدید رشته ها را قابل اهمیت برشمردند.

مهندس خاکی صدیق بازنشسته خبره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:امروز باید بدانیم میخواهیم نو اموزی کنیم؟ باز اموزی کنیم؟ ارتقا مهارت بدهیم؟ اموزش ضمن خدمت بدهیم؟ ما نباید خودمان را به صنعت ثابت کنیم صنعت باید به ما کمک کند صنعت باید آموزش دهد. و فضای اموزشی در اختیار ما بگذارد.اتاق صنعت و تجارت برای چه تشکیل شده؟ باید او هماهنگ وتوجه به نوآموزی کند .

مهندس آذرکیش مدیرکل دفترآموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش: ما خودمان اراده واحدی را نتوانستیم ایجاد کنیم بانوشتن مطالب خنثی کننده خیلی جاها اسیب رساندیم .فرار مالیاتی داریم بنگاه های اقتصادی مشارکت ندارد و ماسفارش دهنده هستیم ونه سفارش گیرنده .ما داریم ارزشیابی شایستگی محور اجرا میکنیم ولی برای 9 رشته کنکور برگزار می کنیم واین کنکور برگزار کردن تاثیرش را برسه سال آموزش مهارتی درهنرستان میگذارد.الان که اولین خروجی نظام جدیدآموزش فنی و حرفه ای متوسطه ما ارزشیابی شایستگی محور وآموزش شایستگی محور است زمان خوبی است که پژوهشی در خصوص اثر بخشی وکارایی آن را انجام دهیم.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.