برگزاری کارگاه آموزشی در دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری

در تاریخ 9 آذر 98 کارگاه آموزشی توسط دکتر حسن ملکی معاون سازمان برای پاسخ به 3 پرسش اساسی مطرح شده درباره طراحی دوره های آموزشی ازسوی معاونت برگزار گردید. در این کارگاه آموزشی کارشناسان  دفتر طراحی و تولید بسته های یادگیری در قالب 2 پیشنهاده که از سوی دو معاونت مطرح شد، به واکاوی ابعاد مختلف طراحی دوره تحصیلی پرداختند. پیش از شروع تحلیل ها، جناب آقای مهندس بهمنی، سرپرست دفتر طراحی وتولید بسته های یادگیری فنی و حرفه ای ضمن بیان مبانی نظری و مروری بر آمارهای پیشین به نوعی مقدمات شروع بحث و اندیشه ورزی را فراهم نمودند.
ایشان در این جلسه در راستای اسناد بالادستی و به خصوص سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بر نیاز پژوهش در زمینه فلسفه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی با رویکرد تمدن سازی اسلامی-ایرانی و بومی و همیچنین نوآوری و اصلاح در برنامه های درسی و تغییرات ساختاری در دوره تحصیلی متناسب تاکید نمودند.
آقای بهمنی سه رویکرد برنامه سازی برای یک شغل خاص، آماده سازی برای زمینه های شغل عام و رویکرد کل نگر تلفیقی را توضیح دادند و بر بکار گیری رویکرد کل نگر تلفیقی در جهت توسعه و بهبود کیفیت تفکر مادی و معنوی هنرجو و هنر آموز و جامعه موثر دانستند.
در ادامه ضمن تاکید بر بازبینی اهداف دوره تحصیل متناسب با طراحی جدید دوره تحصیلی، آموزش از طریق کارآفرینی که مبتنی بر فرایند تجربی و عملی است و توجه به تقویت شایستگی های نو ارزش آفرینی به عنوان الگوهای غالب آموزش کارآفرینی و همچنین اهمیت و توجه آموزش و پرورش و جامعه را تشریح نمودند. 
سپس معاون زمینه صنعت جناب آقای مهندس عبداله زاده به همراه کارشناس برق این گروه، مهندس کیا با طرح چند پرسش بالادستی، مفهوم امکان سنجی طراحی دوره های تحصیلی را معرفی کردند. مفهومی که با بررسی سه جنبه حقوقی، عملی و اقتصادی تجلی یافت. ایشان ضمن مفروض دانستن چرایی باز طراحی دورههای تحصیلی به بررسی تخصصی و سطر به سطر اسناد و قوانین بالادستی و الزام آور اقدام کردند و ادامه 4 پرسش مفروض که هسته اولیه این نشست را تشکیل می¬داد مطرح و برای این پرسشها با نگاه به مطالعات و تجارب پیشین پاسخهایی بیان شد.
 همچنین آقای مهندس آقابابایی معاون زمینه خدمات، کشاورزی و هنر به  ارائه تعریف دوره تحصیلی- حرفه ای فنی و مهارتی و منابع و عوامل جهت دهنده طراحی دوره تحصیلی- حرفه ای فنی و مهارتی، رویکرد و جهت گیری کلی برنامه درسی دوره تحصیلی- حرفه ای فنی و مهارتی و مراحل طراحی دوره تحصیلی- حرفه ای فنی و مهارتی پرداختند .
بدین ترتیب، با بررسی اولیه چگونگی طراحی دوره های تحصیلی، طرح پیشنهادی گروه برای اصلاح ساختار تحصیلی آموزشهای فنی و مهارتی تبیین شد. 
در پایان این بحث دکتر حسن ملکی نیز ضمن تشکر از  شکلگیری و فعالیت اتاقهای فکر و کانون های پژوهشی در دفتر طراحی و تولید، ضمن نقد دیدگاههای مطرح شده و نوع نگاه به موضوع، جهت گیری پژوهش های آینده را نیز روشن تر بیان نمودند.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.