ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطلوب از دید مهندس میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

مهندس سید مصطفی میرسلیم در سی و دومین نشست بزم اندیشه با عنوان«دورنمایی از آینده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور» در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تبریک ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) بیان داشت: حضرت محمد(ص) برای ما یک الگوی کامل است و خوب است که در این هفته مطالعه بیشتری درباره ایشان انجام دهیم چرا که همه زندگی آن حضرت آموزنده است.

 وی افزود: مواردی که در این جلسه بیان می کنم نتیجه 50 ساله تجارب زندگی حرفه‌ای و مبتنی بر عملکرد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه سه مرحله آگاهی، دانش و فناوری در بحث آموزش وجود دارد یادآور شد: مرحله اول جمع‌آوری اطلاعات برای کسب دانش است. در مرحله دوم یاد گرفتن، پرورش ذهن و فهمیدن قرار می گیرد اما مرحله سوم و مهم‌ترین آنها فناوری است که در ایران به آن کمتر پرداخته شده است در حالی که کشورهای پیشرفته جهان نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارند.

 وی ادامه داد: فناوری یعنی آنچه به ما اجازه می‌دهد علم را به عمل و کار تبدیل کنیم برای روشن‌تر شدن این موضوع مثالی را عرض می‌کنم. بعد از زمان امیرکبیر جوانان زیادی برای تحصیل به خارج از کشور رفتند و خیلی از آنها توانستند دانش کسب کنند اما تعداد کمی از آنها به مرحله فناوری رسیدند و توانستند باعث پیشرفت شوند.

 مهندس میرسلیم با اشاره به تقسیم‌بندی زمینه آگاهی به دو بخش درونی و بیرونی و با انتقاد از اینکه در ایران قدرت انرژی را نمی‌دانیم گفت: متأسفانه کشور ما در زمینه ضایع کردن محیط زیست کم نظیراست که این مسأله به آگاهی بازمی‌گردد. مسأله آلودگی هوا نیز در این بخش قرار می‌گیرد که برخی افراد با برخی ژست‌های تبلیغاتی قصد دارند این مشکل را حل کنند.

 وی نکاتی را در خصوص کاهش تحمل مردم، شایسته سالاری در ایران و همچنین دیگر کشورها، اهمیت استفاده از زمان و احترام گذاشتن به افراد با تجربه و تلاش‌های آنها در جهت ساختن مملکت بیان کرد و در ادامه پیرامون شاخصه جوانگرایی گفت: جوانگرایی یعنی جانشین پروری و استفاده از تجربیات  که امری پسندیده است اما در برخی موارد به شکل انحرافی به آن می‌پردازند و این اصلاً خوب نیست.

 عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر مدیریت اطلاعات، مستندسازی و انتقال آگاهی را از موارد مهم در زمینه دانش برای آیندگان دانست و گفت: متأسفانه فرهنگ مکتوب بین دانش‌آموزان ما رواج چندانی ندارد و این افراد وقتی به دانشگاه می‌رسند نمی‌توانند یک گزارش ساده نیز بنویسند. آموزگاران ما باید در این زمینه حرفه‌ای عمل کنند و یک انتقال‌دهنده قوی باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پنج عنوان را از ویژگی‌های  فنی و حرفه‌ای بر شمرد و افزود: فنی و حرفه‌ای از لحاظ اجتماعی بخش اول است و باید پاسخ دهیم این رشته و حرفه چه خدمتی را به جامعه ارائه می‌هد؟ شاید مهم‌ترین مسأله در این میان نیازسنجی صحیح باشد.

وی اتقان وانجام کارها به‌طور صحیح و بدون نقص را دومین ویژگی دانست و گفت: این مسأله به مباحث فرهنگی بازمی‌گردد که متأسفانه به دلیل اجراهای ضعیف در کشور بسیاری از منابع به هدر رفته است که این ثابت می‌کند باید روی این مسأله حساس باشیم.

میرسلیم در مورد اقتصاد در فنی و حرفه‌ای نیز به عدم توجه به اسراف و اتلاف از سوی ایرانی‌ها اشاره داشت و گفت: پویایی در فنی و حرفه‌ای چهارمین ویژگی است که به نوعی مهم‌ترین آن است چرا که علم ما باید به روز باشد و از فناوری روز بهره بگیریم.

وی اتصال آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صنعت، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و اقتصاد را آخرین ویژگی در این بخش دانست و یادآور شد: متأسفانه در این زمینه نیز اقدامات به شکل مطلوب صورت نگرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اینکه در کشور ما هنوز مسئولیت حرفه‌ای تعریف نشده و مفهوم اساسی و درست آن وجود ندارد در همه نهادها باید کمک کنند تا مفهوم مسئولیت حرفه‌ای در دل  آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گنجانده شود گفت در کشور ما آفت بزرگی  تحت عنوان مدرک گرایی وجود دارد که القا می‌کند مدرک مهم‌تر از مهارت است.

 در ادامه این نشست همکاران سازمان پژوهش سؤالاتی را مطرح کردند.

 یکی از همکاران در خصوص راهکار برای حل این مشکلات و چرایی ورود نکردن مسئولان برای رفع مشکلات فنی و حرفه‌ای سؤال کرد.

 میرسلیم با اذعان به اینکه این مشکلات وجود دارد و همه باید برای رفع آنها  تلاش کنند گفت: ورود آموزگاران به صحنه تفکیک صحیح استعدادها برقراری اتصال بین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اقتصاد برخی از راهکارها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تمایل جوانان به برخی موارد تمدن غربی و فاصله گرفتن از تمدن کشور خودمان گفت: بحران هویت یکی از مشکلات اصلی است و نگاه نسل جوان به ارزش‌های انقلاب شکوهمند ایران اسلامی به تاراج رفته و نیاز است که قابلیت‌های موجود در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 یکی از همکاران با نقد نسبت به عملکرد مسئولان در خصوص توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پرسید شما به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از ارکان مسئولیت این کشور چه اقدامی برای کمک به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام داده‌اید؟ میرسلیم در این خصوص گفت: سال 94 قانونی درخصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به امضای رهبر معظم انقلاب بوده و توسط مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش پیگیری شد اما به دلیل عدم وجود نظارت مشخص نیست که چرا این قانون اجرا نمی‌شود یا نیاز است نظارت‌ها دقیق باشد.

 حمید یزدانی کارشناس علمی این نشست با اشاره به نیاز سنجی صورت گرفته از مؤسسه ایسکو و آمار و اسناد جمع‌آوری شده از مرکز آمار اشاره کرد و گفت: حدود 7 سال قبل اقدامات خوبی در دفتر تألیف فنی و حرفه‌ای صورت گرفت و کارشناسان زبده طبق سیاست‌های ابلاغیه مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی موارد خوبی را جمع‌آوری کردند اما اکنون و برای اجرا در مدارس مشکل وجود دارد و می بینیم که مدارس تجهیزات لازم را ندارند.

وی ادامه داد انتظار داریم همه ارگانها وارد شده و به آموزش و پرورش کمک کنند و به جایی برسیم که آموزش فنی و حرفه‌ای فقط روی کاغذ نباشند.

کلیدواژه: 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.