هم زمانی دو اتفاق در نظام آموزشی

مرحله نهایی اولین دوره مسابقات سنجش شایستگی ( صلاحیت حرفه ای ) به میزبانی خراسان رضوی در مشهد برای هنرجویان هنرستان های فنی در 8 رشته تحصیلی - حرفه ای برگزار شد، هدف این شیوه برگزاری که سازگاری کامل با برنامه های درسی بر اساس شایستگی و در راستای برنامه درسی ملی و سند تحول داشت این بود که به تدریج سنجش مبتنی بر شایستگی جانشین سنجش تفکیکی سنتی شود و از طرف دیگر نتایج از دیدگاه تحقق برنامه های درسی در مدرسه مورد ارزیابی قرار گیرد اگر چه ممکن است اولین دوره با کاستی های روشی، محتوایی و اجرایی همراه باشد اما باید این حرکت علمی - شجاعانه دفتر آموزش های فنی و حرفه ای را ستود که در پایان سال دوازدهم به ارزیابی عملکرد خویش با شاخص عملکرد هنرجویان شرکت کننده پرداخته است، این که آرایش محل برگزاری، نحوه جمع آوری شواهد برای قضاوت در مورد شایستگی حرفه ای و نوع و محتوای آزمون ها با استاندارد های دنیای کار انطباق دارد خود از پیشرفت های بسیار عظیم در حوزه سنجش مبتنی بر شایستگی است .نکته دیگر اعتنای و اهتمام دومعاون وزیر آقایان کمره ای معاون آموزش متوسطه که در فرایند برگزاری و دکتر ذوعلم که درمراسم پایانی حضور داشتند به هر حال این تغییر پارادایم پیشرو لازم داشت که انجام شد . واقعه بعدی برگزاری آزمون شنیداری برای زبان انگلیسی در امتحان نهایی بود که این تغییر هم که ناشی از ارزشیابی مبتنی بر شایستگی است در نوع خود آن هم در امتحان نهایی بی نظیر و ستودنی بود یادگیری زبان که یک ضرورت است باید همانند الگوهای حوزه حرفه ای که هر چهار مهارت( خواندن، نوشتن، گوش کردن و مکالمه ) را سنجش می کند باشد اگر چه این شیوه متاسفانه با اعتراض برخی روبرو شد و رئیس مرکز سنجش پاسخ دادند و در پاسخ به برنامه درسی هم اشاره کردند اما انتظار می رفت که از طرف دیگر معاونین وزارت خانه و دبیر کل شورای عالی هم پشتیبانی می شد .گذر از سنجش تفکیکی- سنتی به سنجش مبتنی بر شایستگی نیازمند اهتمام جمعی است و همان طور که در بالا اشاره شد تکلیف سند تحول و برنامه درسی ملی نیز هست .  

منبع

گروه و رشته : 

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.